Återigen frågan om hållningen
Jag skrev "Vill du träna?" 240531, sen glömde jag bort att jag hade gjort det!
Jag har minnessvårigheter att leva med!
Jag blev jätteglad för all info ni gav mig om scolios nu!
Jag ska till en sjukgymnast imorgon (nu en gång till för hundraelfte gången) och ta reda på om det är så att man blir framåtlutad av en steloperation (scolios).
Framåtlutningen är det för mig som gör att jag går sämre än andra.
Vad tror ni?
Hur har det varit för er?
Är ni framåtlutade?
#0: Hej! Jag är ny här på chatten så jag har dålig koll på vad som skrivits om detta tidigare men kan intyga att jag, än så länge, lutar både framåt och åt sidan. Jag genomgick en uträtningskirurgi för min skolios den 5/6 2024. Jag hade två böjar sedan tonåren (är 51 år nu). Innan operationen var den thoracala kurvan 53 grader och den lumbala 58. Har nu 19 skruvar och kobolt-stag från och med T4 till och med L5. Troligen är det för tidigt att dra några slutsatser, men jag är väldigt sned efter operationen. Min överkropp lutar åt vänster. Bäckenet ser rakt ut framifrån men är fortfarande tippat så om jag försöker sitta på en hård stol så lutar hela jag åt vänster. När jag går så haltar jag då vänster ben känns kortare. Dessutom verkar jag ha helt förlorat svanken så ländryggen är helt böjd, omöjlig att räta ut.
Eftersom jag levt med en skev kropp och ganska stora kurvor i 30 års tid så antar jag att det kommer ta tid innan min kropp kompenserat allt detta.
Hur lång tid har det gått från att du opererades Malena20?
Någon annan som känner igen sig?