Skolios iFokus

Skolios

Etikettertankar-och-funderingarallmänt-off-topicskolios
Läst 93 ggr
Mikaela_00
2

Arbeta med skolios

Hej,

Har gått 22år ovetande varför jag alltid får milda till kraftiga smärtor i både rygg och nacke men har nu fått svar på att jag har en mild grad skolios. Ska börja med rehab träning men mitt vardagliga arbete är 8h sitta stillande kontorsjobb. Har länge funderat på att utbilda mig inom ett mer praktiskt jobb t.ex bygg (plattsättning) men nu till min fråga för lite mer erfarna inom skolios, är detta en bra ide eller kommer min kropp totalt ge upp?

obs, mitt nuvarande arbete är rätt fysiskt jobbigt för min rygg då jag känner mindre om jag får röra på mig än att behöva sitta.

tacksam för all hjälp eller bara lyssna på era tankar

mvh, Mikkan

Vixxen
0

Viktigaste är att du är aktiv och tränar och stärker din rygg på fritiden.

Niklas
0

#0: Spontant låter inte byggjobb som en bra idé om du har problem redan vid stillasittande kontorsjobb. Byggjobb är sällan skonsam träning av muskler och leder. Börja med rehabiliteringsträningen och försök hitta övningar du kan göra för att förebygga fler problem sen. Se till att ta ordentliga pauser i ditt nuvarande arbete och rör dig så att blodcirkulationen hålls igång.

Fråga exempelvis sjukgymnasten om det finns några jobb som är bättre för dig.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
1

Jag tänker att du kanske kan göra förändringar på ditt nuvarande jobb till att börja med.
Höj och sänkbart skrivbord kan göra underverk. Du kan stå vissa tideroch jobba.
En bra stol utformad för dig kan också göra skillnad.
Ta korta pauser varje timme och gå fem minuter t.ex.

/Maria