Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 612 ggr
M

Material på skruvar och stag i ryggen

Jag opererades på 80talet och undrar vad man har använt sig av när det gäller skruvar och stag. Är det någon som vet vad man använde sig av på 80-talet, för då fanns väl inte titan som material? tror kanske att det är rostfritt stål men behöver verkligen veta p g a en träningsform jag nu genomgår där man jobbar med elektriska impulser.

Annons:
citytjejen
2022-02-26 12:21
#1

Tror att titan användes på 80-talet. Jag opererades 1991 och minns att läkaren sa att titan använts i flera år vid just steloperationer. Men kanske bättre att höra efter med ortopedavdelningen på något sjukhus för att få ett mer tillförlitligt svar😊

/Christina

J
2022-09-15 17:51
#2

hej.jjag är en kille jag opererades 1988 harringtonstag.t5 t12 35 cm 85 grader snett mellan skulderbladen.nu är jag 55 år har haft problem då o då men maj 2020 hände nåt oerhört allvarligt. jag va till en akutmottagning för ont i magen. plötsligt störtar en rysk tant läkare in. gapar o skriker åt mig vad gör jag där?.det här är akuuten. jag fattar ingenting.visa magen.hon lyssna inget på det.bara skällde. bad mig ställa mig upp o vände ryggen till.lyfte upp tröjan .då fråga läkarn vad jag har för ärr på höftkammen.sa att de har tagit ben till min skolios peka med fingret på ryggraden..plötsligt dunkade hon mig stenhård med armbågen på mitt skolios stag ca njurhöjd..jag säckade ihop direkt . benen vek sig o jag skrek rakt upp i taket med min skolios nacke. o rygg min rumpa va nere i skorna…armarna flaxa efter stöd reflexmässigt.läkarn sprang ut.jag fattade ingenting.kravla mig upp.o tänkte va i helvete hände.iaf kom sköterska in gav voltaren spruta..sen kommer läkarn fråga om det hjälpte nåt.jag sa nä ingenting..kollade inte en på magen. jag gick ut.satte mig i bilen.då märkte jag en fruktansvärd brännande svidande smärta i hela staget o särskilt där hon dunkade mig.åkte iaf hem.benen kändes konstiga och armarna o nacken..iaf hemma skulle försöka sova.helt omöjligt.en sån brinnande svidande smärta i ryggstaget.känns som 100 glödande gafflar inkörda i ryggmärgen..kolla sen journalen.stod att sökt för ryggont ????? sökte ju för magen..va på 5 mrt efter dunket .men de hittar inget fel..mina ben känns förlamade likaså armar i nacke..nåt riktigt allvatligt hände i staget men inget syns på mrt .har haft whiplash 20 år sen.o dunket knyckte till så hårt att allt revs upp igen.en sån otrolig berättelse har jag.. alltid varit rädd nån kompis ska dunkhälsa på ryggen..o så är det en Läkare som gör det osannolika..ofattbart

Upp till toppen
Annons: