Skoliosoperation

Skolios operation vuxen 52 år

2019-05-08 20:25 #0 av: Ann444

Jag har en övre krök på
60 grader och undre på
38 grader. Min skolios växer och vrider sig fortfarande. Min läkare på Sahlgrenska vill steloperera mig i hela ryggraden från övre ner till bäcken och sen en kil längst ner..men det är stor chans att några nervtrådar går sönder samtidigt. Det är en stor operation. Är det någon som opererat hela ryggraden? Hur lever ni i dag?
Jag är livrädd..för framtiden😢

Anmäl
2019-06-04 10:17 #1 av: Hawkan

Hej! 

Jag har stelopererat ryggen för två månader sedan, och går fortfarande på smärtstillande, men jag tycker mig ha blivit mycket bättre det lär ju ta tid såklart

Sen skadas så klart nervtrådar så man kan känna konstiga domningar runt ryggen, men dom skall enligt läkaren växa ihop med tiden! jag opererade fem kotor i ländryggen som stelopererades ihop med två i bröstryggen jag känner inte mig särskilt stel för det utan den stelheten hade jag inan men smärtan är borta

så jag kan bara prata gott om en sådan operation

Anmäl
2019-09-20 20:16 #2 av: EvaLenaR

Hej Ann!
Ja, jag har opererat hela ryggen ned till s2 . Tredje och förhoppningsvis sista var nu i våras.
Att vara stelopererad , hela ryggen och ned i bäckenet försämrar livskvalitén mer än jag trodde var möjligt. ... så till den milda grad att jag överväger att avsluta det hela.
Har du provat alternativa behandlingar, träningsmetoder etc?
Efter vad jag kan se är din rygg oskuren? Då finns det hopp! Ge inte upp♥️

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.