Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 1193 ggr
Bellena
4/22/18, 12:22 PM

4,5 år sedan operation

Hej alla!

Jag inser att jag varit otacksam den senaste tiden… ;) Nuförtiden tar jag min fungerande rygg som självklar! För 5 år sedan var mina dagar fyllda med att försöka parera smärta och kramper som kom sig av min sneda rygg. Men efter operation i oktober 2013 har jag mått bra.

Jag stelopererade 10 kotor som 47-åring (hade 62 graders krök) . En sak vill jag dela med mig: Det går att anpassa sig. Det kan ta tid och en kanske inte kan göra precis allt som en gjorde tidigare. Jag hoppar och springer t ex inte längre, det blir andra övningar, t ex crosstrainer. Jag tar så gott som aldrig  Alvedon ens för ryggsmärta och jag jobbar heltid med ett jobb där jag sitter mycket. 

Något jag tänkt på är att det är viktigt att våga ställa lite krav och säga att "Nej, det här passar inte mig, jag måste göra på ett annat sätt!". Det är lättare att ställa de där kraven när en är femtio än när en är sjutton tänker jag. T ex att inte acceptera att sitta 4 timmar i sträck utan att ta pauser då och då. Eller göra alternativa övningar på gymmet (utan att förklara varför för ledaren). Eller att få sitta i soffan och inte i den där obekväma fåtöljen med skålad rygg (varför köpte jag den!!!?? )

Jag hoppas att må bra i fortsättningen. Jag har vant mig vid att jag fortfarande är sned, har känselbortfall i vissa hudpartier på höger sida, inte kan ligga på hårt underlag eller får ont i ryggen av vissa rörelser. Men jag mår bra därför att jag har anpassat mig och för att jag ställer krav. 

Ha det så gott, alla skoliosare!

Annons:
Upp till toppen
Annons: