Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 3364 ggr
eoraljo
4/11/18, 10:47 AM

Andningspåverkan

Opererades för dubbelkonvex skolios 1976. Haft en del ryggont senaste 20 åren men varit hanterbart.  Nu däremot  tilltagande andfåddhet vid ansträngning senaste tre åren trots att jag vardagsmotionerar med promenader, cykling och en del styrketräning.  I samband med influensa i vintras blev det riktigt besvärligt och jag fick ta inhalationer. Värst är det vid gång och cykling i uppförsbackar, men även när jag böjer mig framåt ex jobbar i trädgården, städar etc. Någon mer som upplever problem med andningen?

Annons:
taxarärbäst
4/13/18, 8:35 AM
#1

jag har mild skolios och alltid haft problem med andningen.

smurgfen
4/30/18, 2:06 PM
#2

skolios och påverkad andning går ofta hand i hand, hur stor påverkan blir är svår att säga, nästa alla med lite kraftigare skolios har påverkad andning. Jag har både kraftig skolios och kyfos, vilket gör att ryggraden böjer sig både inåt och åt sidan. Detta påverkar utrymmet i bröstkorgen negativt. Märks tydligt att lungorna är på verkade vid fysiska aktiviteter. Är jag sen det minsta sjuk eller har allergi blir det rejält jobbigt att andas. De som har mycket påverkad andning brukar ofta mätas med spirometri för att kunna se om något måste göras samt följas med några års mellanrum. Jag har gjort en grundlig spirometri, intressant att se s Hur stor påverkad man faktisk är

Heal001
3/11/19, 12:39 PM
#3

Hej! Jag opererades 1975 i Malmö. Alltid haft problem m andningen men värre vid sjuk och sängliggandes. Givetvis väldigt lätt andfådd vid ansträngning så att det nästan spränger i bröstet. Efter alla år så lär man sig leva med det men hur blir det när vi blir ännu äldre? Det är det jag känner av nu. Plus stelhet i ena sidan med utgång från bakre höften som strålat ner i benet. Ingen ischiaskänsla utan en brännande värk likt den hemska värk jag hade före på med 72 grader i övre krök. Detta återkommer som i skov, därtill värk i den intryckta skuldran. Dessemellan helt smärtfri. Någon som känner igen sig?

Upp till toppen
Annons: