Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2608 ggr
En_Rödhårig_05:a
2018-03-01 21:02

Måste opereras-skolios

Hejsan! Jag är en orolig tjej på 12 år. Jag har 57 grader skolios, alltså måste jag opereras. Men jag känner mig inte riktigt redo, och det känns inte heller som att jag har något val. Jag är rädd eftersom att detta kommer ta så ont, och just därför gråter jag mig till sömns varje natt. Någon som kan muntra upp mig/skriva något positivt om operationen?

-Minna Wiklund

Annons:
[Roe Deer]
2018-03-01 21:33
#1

Hejsan!
Min syster har också haft grav skolios och opererades för ett par år sedan. Hon genomgick en större operation som hon idag har läkt från och hon var då just över 20 år gammal. Du kan vara lugn. De flesta som genomgår denna behandling kommer ut lyckliga eftersom de äntligen kan få bukt med ryggbesvären. Hon var likt dig, väldigt nervös och orolig, men utgången för en lyckad operation är bättre om man är ung än gammal. Så lyssna på vad du själv vill och dagens sjukvård är modern och väldigt bra gällande skolios, även om det är en rätt färsk sak att operera. Lycka till!

Tjeja
2018-03-01 22:36
#2

Hej jag har skrivit ett PM till dig Rödhåriga 05:a!  🙂

Du kan läsa det genom att klicka dig fram på "Meddelanden"  till höger i listen högst upp på sidan!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Thiah]
2018-03-02 06:43
#3

Hej. Jag opererades som 13 åring och det gick bättre än jag trodde. Jag opererade hela ryggen. Vet du hur mycket du måste opereras? Du får jättegärna fråga frågor så kan jag svara så gott jag kan. :)

smurgfen
2018-04-05 23:32
#4

Hej Kan känna igenom mig i din situation, blev själv opererad som 10årig. Mitt råd är att inte vänta desto yngre kroppen är desto bättre läker den. Även ärret kommer att bli mindre synligt desto yngre man är. Jag har blivit opererad vid många tillfällen för flera olika saker och desto äldre jag blir ju jobbigare blir återhämtningen. När jag blev opererad för skolios och kyfos var jag ung 10år och märkte ganska snabbt en förbättring av livskvalitén, även minskad smärta. Alla fördelarna kom mycket snabbare än jag kunde ha hoppats på. Men visst det är ett stort ingrepp så du kommer ha postoperativ smärta ett tag. Läkarna brukar vara duktiga på smärtlindra så optimalt som möjligt. Var noga att ställa många frågor till läkaren som ska göra operationen. Hoppas allt går bra för din del Fråga gärna om du undrar över nått mer

Upp till toppen
Annons: