Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 4393 ggr
[Tilde]
1/3/18, 8:10 AM

Några frågor om skolios och träning

Hej! Jag fick diagnosen skolios sommaren 2016. Tydligen hade man upptäckt det när jag var barn men inget gjordes åt saken så jag visste inte ens om det. Drabbades dock av hemska smärtor både i ryggen och revbenen under 2014 när jag var 23 år och hade ingen aning om vad det var. Muskulaturen på vänster sida var helt svullen och jag hade svårt att sova… inga värktabletter hjälpte. Fick som sagt diagnosen skolios 2016 efter två års utredning där ingen fattade vad som var fel… Jag har nämligen ingen hög grad skolios men ryggraden är sned på alla tre ställen (ländrygg, bröstrygg och nacke) och ryggraden vrider sig dessutom. Det enda som hjälpte mot smärtan var Paraflex, men så ville jag inte leva. Jag började träna samma sommar jag fick diagnosen och har hållit på till och från sedan dess. Träningen tar bort nästan all smärta! Har några sämre dagar men är aldrig hindrad i mitt vardagliga liv på grund av smärta. Nu tycker jag dock att skoliosen har blivit lite värre. Jag kan se en liten höjdskillnad på mina axlar och höger skulderblad håller sig inte mot ryggen så som vänster gör. Sen har jag kvar svullnaden vid ryggraden på vänster sida och i höger revben på framsidan (en magruta är svullen). Jag märker också att jag hellre lutar mig åt vänster än åt höger om jag sitter ner/böjer mig fram/står avslappnat, etc. Vad gör ni för form av träning? Funderar på att göra mer yoga och få in ryggövningar varannan dag i min träning. Tips på övningar eller annat välkomnas varmt!

Annons:
Skoliofit
1/14/18, 5:39 PM
#1

Hej Tilde, Do you know the scoliosis therapy after K. Schroth? It’s a therapy where you stretch the parts which were fallen in and try to breathe them out while you inhale in a special way. While exhaling you try to tighten the parts which are coming out. But only them. Not the complete back. It’s very special because in some cases of scoliosis you have to separate your trunk into 4 blocks which you have to rotate and shift against each other. Perhaps you can find a therapist near by to help you learn this kind of therapy. Greetings from Germany. Katja

[Tilde]
1/15/18, 10:30 AM
#2

#1 Thanks for your reply! I've read about it and tried doing some research a while back. I will definitely mention it when I see an orthopedist. Maybe they can help or refer me to someone who can. :)

Upp till toppen
Annons: