Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 3643 ggr
Sandra95
2017-10-04 14:46

Nyligen skoliosopererad. Tryckande smärta

i slutet på maj iår så opererades jag för min skolios. Jag hade två krökar en upptill på närmare 50 grader och en längre ned på ca 37 grader. Blev stelopererad 8 kotor där den övre kröken var, och i och med de så blev den nedre kröken lite rakare varav man valde att inte steloperera den. Efter operationen har jag försökt vart aktiv och gått mycket promenader och gjort de övningar som sjukgymnasten gett mig. Har egentligen inte fått några förhållningsregler förutom att jag inte fick träna kontaktidrott första 3 månaderna. De senaste två månaderna har jag börjat känna en smärta dagligen bredvid högra skulderbladet. Känns som de är något som trycker typ. Smärtan är så pass besvärlig att den begränsar vardagen då jag måste lägga mig ned o vila flera ggr/dag. Undrar om de är fler som haft sådan smärta efter operation och om ni vet vad de berott på. Har inte haft något återbesök ännu då de inte haft någon ledig tid ännu.

Annons:
[Thiah]
2017-10-04 14:57
#1

Kan vara musklerna som trycker på stagen eller tvärtom. Har du någon inbokad läkartid? Annars hade jag försökt få en och höra med läkaren vad det kan vara.

Lillatrollet
2017-10-13 12:01
#2

Hejsan!

Låter ungefär så som jag har! Just vid skulderbladet också, så strålar det liksom ut och upp och ner ibland. Har ont varje dag, värre vissa dagar och lite bättre andra men för det mesta har jag jämt ont förutom när jag ligger plant på rygg i sängen. Är 2 år sen jag opererade mig och har fortfarande massa smärtor varje dag tyvärr.. Dom vet inte riktigt vad det beror på (för mig iallafall) och det är ju inte så tröstande för en. Har gjort flera röntgen efteråt och det är ingen skruv eller så som sitter konstigt iallafall..

Hoppas det blir bättre för dig snart!

Sandra95
2017-10-30 19:03
#3

Hej Lillatrollet & Thiah! Har inte fått någon läkartid ännu då de inte har några lediga tider, så kommer dröja ett bra tag till innan jag får träffa någon tyvärr:/ Lillatrollet) vad tråkigt att man inte kan hitta felet, känns som i din beskrivning att vi har liknande fel. Hopps verkligen de kommer på vad de kan vara. Min sjukgymnast hade någon teori om att de kan va muskler som trycker på något stag precis som Thiah nämnde också. Tyvärr hade hon inga tips på hur jag då skulle kunna träna eller bete mig för o få bort de.

Matildat
2018-02-17 00:21
#4

Jag har exakt samma problem i mitt högra skulderblad! Var hos läkaren nyligen för att jag funderar på att ta ut stagen i ryggen. Jag har varit stelopererar i 10 år och blir aldrig av med den smärtan även fast jag tränar mycket och regelbundet. Varit på flera olika undersökningar och skicktröntken (tror jag det heter) och det är likadant för mig, dom hittar ingen skruv som sitter fel eller någon anledning till smärtan. Läkaren kan dock inte garantera att jag blir av med smärtan om jag tar ut skruvarna men är så less på att ständigt ha ont så funderar på att testa och hoppas på att det blir bättre. Största rädlsan sen är dock om jag kommer bli sne igen om jag tar ut skrotet.

Matildat
2018-02-17 00:21
#5
O
2020-12-13 05:51
#6

Jag upplever samma smärta som övriga i tråden. Precis vid höger skulderblad har jag en tryckande, skärande smärta som blir värre ju mer jag använder höger hand/arm för olika saker. Blir trött av smärtan och måste vila ofta. Gjorde min steloperation i november 2019. Skulle ha återkoppling med läkare nu, ett år efter operationen, men har inte hört ifrån läkaren ännu. Har skickat meddelande och väntar på svar. Måste troligen börja göra ett detektivarbete igen för att få tag på läkare.

Om någon med denna typ av smärta i höger skulderblad gör en ytterligare operation och tar ut skruvar, hör gärna av er och berätta hur det gått. Om smärtan försvinner eller så.

Annons:
Anonym
Anonym
2021-06-16 10:15
#7

#6: hej! Upplever samma så som du säger.
Hur får man ortopeden att ta ut skruvarna?? Trots att röntgen ser bra ut?
Hur har det gått för dig nu?
Vet du hur skruvarna lossna? Påverkar man detta själv eller händer det bara?

O
2023-07-13 12:04
#8

I tisdags (11/7 2023) fick jag äntligen träffa läkare på akademiska i uppsala efter att ha blivit nekad vård i min egen region (västernorrland).

Läkaren sa att han ser samma typ av besvär omkring 2-3 gånger per år och var säker i sin diagnos att det är en inflammation som jag har i ryggen. Inflammationen har uppstått efter operation då musklerna över skruvar och stag inte kunnat återgå till sin orginalposition eftersom det nu är skruvar m.m. där som tar plats.

Jag fick antiinflammatoriskt utskrivet (naproxen) och ska göra en kur med det i 2 veckor. Om inte det fungerar så sa läkaren att det inte finns mer att göra. Finns inte tillräckligt med lyckade operationer i liknande fall så han ville inte rekommendera en ny operation. Han ansåg att det skulle göra mer skada än nytta.

Håller tummarna att tabletterna fungerar.

Gjorde operation i november 2019. Besvären med inflammationen började under sommaren 2020 (vad jag vet. Kanske var inflammerat långt tidigare bara att jag hade smärtstillande som dämpade tills dess)

O
2023-08-02 16:18
#9

Uppdatering

Tabletterna (naproxen) fungerade inte tyvärr. Kanske inte så konstigt eftersom jag har haft den här inflammationen sedan 2020.

Ska försöka få ett möte med läkare igen för att se om det verkligen inte finns något mer att göra.

Om det är någon där ute som har haft samma problem som mig och lyckats blivit av med smärta och värk, snälla hör av er.

Upp till toppen
Annons: