Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 1836 ggr
tessanlarsson
2017-10-01 22:48

Problem med mild skolios

Jag är en tjej på 17 år som har skolios. I slutet på högstadiet upptäckte skolsköterskan en krök på min ryggrad och jag fick remiss för röntgen osv. Väl där fick jsg reda på att jag hade en mild skolios. Jag minns inte exakta gradtalet men jag vet att jag hade två krökar, en på 24 tror jag. Enligt ortopeden hade jag växt klart och kröken skulle inte bli värre och det var inget som jag skulle känna av. Under ett par år tänkte jag inte mycket på min rygg men nu på det sista året har jag börjat fundra mer och mer. Var det rätt av dem att släppa mig så tidigt utan återbesök? Jag har alltså bara röntgat mig en gång. Hur kan man vara så säker på att kröken inte kan bli värre. Och om den blir det, hur ska jag veta? Nu till problemet. När jag sitter i skolan rak i ryggen kommer direkt en "smärta" eller för att det ska vara lättare att förstå; en känsla av att jag inte längre kan sitta rakt utan att jag måste lägga mig ner. Och detta går ju såklart inte att göra mitt under varje lektion. Dessutom knakar ryggen varje gång jag rätar på mig. Är detta normalt? Det andra som jag börjat tänka på är min andning. Min krök sitter mitt på ryggen och därav tänker jag om den lilla krök jag har kan påverka lungorna? Det känns som att jag aldrig kan fylla lungorna fullt utan som att jag bara andas på ytan om ni förstår? Dessutom så blir andningen raspig/hackig när jag rör för mycket på armarna vid löpning eller när jag vrider nacken och ryggen för mycket. Jag glömde att skriva att min andra krök sitter vid nacken! Förlåt för lång text med konstiga formuleringar! Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar men kanske någon som kan ge mig svar på någon fundering? Tack på förhand!

Annons:
vallhund
2017-10-01 23:05
#1

Kontakta en ortopedmottagning?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Thiah]
2017-10-02 01:45
#2

Min krök är runt din i storlek efter två operationer. Lungorna kan få problem om du har en påverkad bröstkorg eller stor rotation. För mig blir andningen ansträngd ganska fort och kroppen får inte in tillräckligt med syre så tex benen domnar. Men raspig blir den bara om jag är förkyld. Om dina lungor påverkas kan egentligen bara en lungläkare eller kanske en ortoped svara på. Däremot kan dom sällan göra något åt det. Angående att sitta så är det något jag har väldigt svårt med. Jag ändrar ställning konstant och sitter ofta skräddare även på stolar. Jag behöver även sträcka på mig emellanåt( sitter och sträcker mig).

idanina
2017-10-06 12:35
#3

Hej,

jag tycker att din oro är helt befogad, det kan vara precis som du säger att kröken har förvärrats. Det är en allmän föreställning bland sjukvården idag att kröken inte förvärras efter pubertet men det stämmer inte. Det är bara att googla på nätet så kommer du att hitta flera exempel på det. Jag tycker absolut att du ska uppsöka en ortopedmottagning för ny röntgen. Stå på dig! Det är din hälsa, ditt liv och din framtid det handlar om. Skickar "pepp" och styrkekramar!  /mamma till dotter med skolios

Upp till toppen
Annons: