Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 2170 ggr
Sophiebaravara
2016-08-15 22:18

Opereras eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte fått läkarkontakt ännu efter röntgen som avslöjade min skolios i grader. Jag har alltså 60 och 39 grader i krökarna och undrar om det per automatik innebär operation?? Är ju 39 år snart och den har ju förvärrats från dryga 40 grader i tonåren till detta. När blir det bråttom med op och när blir det aktuellt? Kan jag få vänta månader eller år? Hittar inga svar . Jag tränar vanligtvis 2-3 gånger i veckan men har blivit rädd och lixom blockerad ,tänk om nåt händer/gör ont/blir värre?? Finns det nån här som vill svara något är jag så tacksam. Läser gamla inlägg,bloggar och söker info om nån i min situation,hittar inte mkt.

Annons:
obsolet
2016-08-16 09:41
#1

Hej! Jag förstår din oro och dina funderingar. Själv är jag 35 år och röntgades för två år sedan för första gången sedan tonåren. När jag var 16 år hade jag 29 och 26 grader. Nu var det 43 och 39! Så min skolios har också ökat mycket, trots att det inte är lika stor som din. Läkaren sa för två år sedan att jag troligen inte kommer behöva opereras, men jag skulle följa upp det efter två år. Så snart ska jag på röntgen igen. Ja, visst blir man arg på att man inte behandlades som ung! Jag bodde i Örebro då, och läkaren där sa att när man har växt klart förvärras inte skoliosen. Vilket alltså visade sig var fel. I mitt fall märkte jag att det blev värre efter graviditet. Har fött två barn. Har inte direkt haft ont, men jag börjar känna mig sned och har dålig hållning. Tränar 1-2 gånger i veckan för att slippa få ont.

Har du haft ont? Jag tror inte du behöver vara rädd för träning om du inte har ont. Att bygga upp musklerna är alltid bra. Jag har haft kontakt med en annan tjej här, och på Facebook, som hade över 60 grader i vår ålder, och hon blev opererad. Är du med i Facebook-gruppen? Där är det mer aktivitet än här så där kanske du kan få svar. Jag tycker det verkar som om många får ont efter sina operationer, men samtidigt kan det vara ett måste i vissa fall. Vilket sjukhus går du på?

Hoppas det går bra för dig!

Sophiebaravara
2016-08-16 14:06
#2

Hej! Va trist det är med läkare som säger att det inte blir värre om man vuxit klart,det är ju det jag tänkt hela tiden. Jo jag har ont,nu konstant men vetskapen gör säkert att jag känner in allt mer. Främst i bröstbenet,bak i nedre delen men även i nacken. Jag mår ju mycket bättre när jag tränar så jag ska ta mej förbi tankarna. Anledningen att jag ville kolla min rygg var två saker: ett revben tar i höften väldigt lätt (tänkte att jag kunde ta bort det bara) och att jag skulle utbilda mej till Friskis ledare i skivstång och ville veta om ryggen skulle hålla. De planerna ligger nu på is…. Tyvär. Att skoliosen skulle blivit värre hade jag inte kunnat tänka mej. Jag är inte med alls på Fb av olika anledningar men får väl kanske gå med igen. Har fått mailkontakt med en kvinna här inne med liknande situation iaf å det känns bra. Jag går inte på nåt sjukhus än utan gick via Vc å den läkaren skickade remiss till röntgen men skulle även till ryggläkare. Nu har Vc läkaren semester…. Å det känns drygt att vänta,jag vill ju veta nu. 😌 Men som barn gick jag på Mälarsjk i eEskilstuna. Jag är överföring i kroppen,kan utan problem lägga handflatorna i golvet med raka ben. Även vrida kroppen dock ej tippa åt sidorna, ena är ju sämst pga revbenet. Är det större risk med op än att bli snedare och få komplikationer tror du? Tack för hoppet! Detsamma till dej,inga stora kurvor!! MVH

Sophiebaravara
2016-08-16 14:09
#3

Dessutom har jag tre barn,inga problem med ryggen då förutom foglossning och det är ju inte kopplat till skoliosen.

obsolet
2016-08-17 09:09
#4

Jag hade inte heller problem med ryggen när jag var gravid, bara foglossning som du. Men ortopeden i Uppsala som jag träffade för två år sedan sa att han tror att graviditet kan förvärra skoliosen (det finns för lite forskning för att kunna uttala sig säkert). Detta pga att ligamenten mjukas upp när man är gravid och att ryggraden då kan kröka sig mer.

Jag fick verkligen tjata på VC för att få en remiss till röntgen och ryggläkare. Men till slut gick det, fast lång väntetid i Uppsala.  Och kö till operation är ca 2 år fick jag höra av den tjejen jag haft kontakt med. De prioriterar barn och ungdomar, och de är få läkare som kan operera skolios.

Låter jobbigt med revbenet. Själv har jag haft mkt ont i nacken (vet ej om det beror på skoliosen dock), och nu brukar jag bli väldigt trött i ryggen om jag inte tränar.

Vet inte vad som är mest riskabelt faktiskt. Det är nog från person till person. Men det är ju helt klart längre läkningstid när man opereras som vuxen.

Sophiebaravara
2016-08-17 20:29
#5

Tänk så olika de bemöter patienter,jag fick tid för röntgen snabbt utan tjat. Tråkigt att behöva ligga på när man vet om att det finns avvikelser i ryggen…. Hur skulle du ställa dej till op om dina kurvor ökat? Kan man ens välja sånt själv ? Försöker ta en dag i taget ,men att vänta är ingen hit. Å det blir ju fler olika läkare att träffa innan besked lämnas antar jag.

Bellena
2016-08-20 10:16
#6

Hej Sophiebaravara!

Jag är 50 år och opererades när jag var 47 och det har gått bra.

Det jag främst vill säga till dig är att tänka på att fortsätta träna. Jag skulle utgå ifrån att så länge du klarar av att träna och vara aktiv behöver du inte göra någon operation.

Jag har varit aktiv som du och tränat  hela mitt vuxna liv och jag märkte direkt att om jag inte tränade så fick jag mycket mer ont i ryggen. Runt år 2010  blev det av olika anledningar inte så mycket träning och det ledde till sjukskrivning och steloperation av 10 kotor. Min största krök var drygt 60 grader före operation (c:a 8 år tidigare var kröken c:a 47 grader).

Jag  tror dock inte att en ryggoperation alltid är nödvändig , det är antar jag en bedömningsfråga. Jag tror att om jag hade fortsatt träna de där åren (slutade vara aktiv runt 44 år) så är det inte säkert att jag skulle känt ett behov av att söka hjälp och då få förslaget att operera mig.

Och visst var det lång väntan innan operation blev av med en hel del tjat från min sida. Jag har väl under processens gång lärt mig att det fungerar så - den som är tyst blir antagligen förbisedd. Men det är ju ingen liten operation det här, så jag har förståelse för att det tar tid att få ihop det. Mitt op team arbetade 12 timmar med mig, och de är ju en-två ortopeder, anestesiologer, sjuksköterskor osv som jobbar med en enda patient under så lång tid.

Men nu är det över  och jag är jättenöjd. Jag har nog egentligen glömt bort hur ont jag hade och hur begränsad jag var tidigare pga min rygg!

Annons:
Sophiebaravara
2016-08-20 16:13
#7

Hej Bellena! Va fint att du oxå svarade. Å vad skönt att du är ok i ryggen efter din op. Ang träning så har jag varit en sån där som aldrig tränat i mitt liv,tills februari 2015 och då körde jag igång ordentligt för det var ju såå kul,tom så kul att jag vill utbilda mej till ledare för Friskis. Å jag kände ju ganska omgående att det var bra för kroppen att bli stark,samtidigt som då revbenet började bråka i höftbenet. Jag har aldrig varit överviktig uatn normal/smal så anledningen till träningen var det sociala och att det nu finns utrymme för det när barnen blivit större. Samtidigt som jag blev starkare blev smärt tillfällena i ryggen färre,så träningen är ju som du säger viktig.men kan den hålla skoliosen i schack menar du,så pass att ingen op behövs? Isf är ju det toppen! Men avståndet revben/höft minskar ju inte med träning å att stretcha å vrida är smärtsamt så jag undrar ändå med den biten. Jag får vackert vänta på läkarn att komma från semestern och då har han många frågor att svara på 😂 Jag lusläser och tänker konstant på detta. Om,när och hur. Tacksam för detta forum med alla frågor svar och berättelser . Ha det bra !

Bellena
2016-08-21 14:00
#8

Hej igen!

Jag tänker såhär; Operation eller inte beror ju  främst på den beräknade vinsten av en operation. Så det kan visst vara så att läkaren och du gör bedömningen att du vinner på att göra en operation så snart som möjligt. Din prognos är kanske att du kommer att blir sämre i snabb takt.

För min egen del har operationen betytt en stor vinst. Enbart baserat på min egen upplevelse skulle jag rekommendera en operation om jag blev tillfrågad.  För andra (som jag haft kontakt med och som jag läst om här) har inte vinsten varit lika självklar. För en operation i sig kan innebära komplikationer. Men de som fått mer/andra problem efter operation än före kanske före operation inte upplevde de problem de då hade som  så stora.

Träning är förstås alltid bra 🙂

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: