Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 2921 ggr
[Tilde]
2016-07-28 17:52

Vad tror ni om detta?

Jag har haft problem med ryggen sedan ca 2 år tillbaka. Det har kommit och gått och jag har blivit utredd för alla möjliga saker, tagit MR, blodprov, gått i sjukgymnastik och testat massa sorters mediciner. Inget har visar något eller har hjälpt. Min läkare idag misstänker skolios, vilket sjukgymnasten också nämnde men sa att det förmodligen inte var det som låg bakom smärtan. Jag fick veta som 13-åring att jag hade lätt skolios, men det var inget vi behövde kolla upp tydligen.

Jag har en svullnad intill ryggraden på vänstersida, mellan ländrygg och bröstrygg ungefär. Det är förmodligen musklerna som är svullna. Jag har även en svullnad framtill på revbenen, vid bågen liksom. Värken i ryggen är som värst på morgonen efter jag har sovit, men har också gjort att jag inte längre kan vara kvar på mitt jobb vilket är väldigt stillasittande. Värken i revbenen känns som hugg och gör så jäkla ont! Jag verkligen viker mig av smärta! Till skillnad från ryggvärken som är mer molande. Ryggvärken sitter oftast vid svullnaden men kan ibland sitta nere vid höften och ibland uppe vid skulderbladen.

Anti-inflammatoriskt hjälper inte, alvedon fungerar sådär. Värken blir värre om jag blir förkyld eller liknande.

Vad tror ni? Kan det vara skoliosen som spökar? Man ser ju ingenting förutom svullnaden vid ryggraden om jag böjer mig fram… så jag förstår inte hur skolios som inte ens syns kan skapa så stora problem? :(

Jag ska på röntgen på måndag för att se hur krökt ryggen är och om det ens kan vara det som gör så ont. Hoppas man får svar snabbt…

Annons:
CamillaS
2016-08-06 12:44
#1

Tja eftersom man inte är läkare så kan jag såklart inte svara på om det skulle vara din skolios som spökar. Men fick höra från min kirurg en gång att "skolios gör inte ont" vilket jag tycker är väldigt konstigt att hon sa då jag har hört flera inklusive mig själv som har ont, antagligen pga skoliosen.
Hoppas iaf att du får svar på ditt onda och att det går att göra någonting åt det. 😕

fossingen
2016-08-25 17:39
#2

#0 Låter absolut som att något i kotorna eller ryggraden inte står rätt till. Tur du får röntgen.
#1 skolios gör ont för de flesta. Vissa har näst till ingenting o kanske inte har ont. Alla jag känner med skolios har problem.
Har även själv skolios sedan jag var liten och lider jävulskt av det.


CamillaS
2016-08-27 15:33
#3

#2 Det är just det jag försöker säga. Min läkare sa det till mig att skolios inte gör ont. Men jag vet själv att det inte stämmer då jag också har ont och nästan alla jag pratat med har det med.

[Tilde]
2016-09-17 20:18
#4

Det var skolios! Hade tydligen något fel på alla tre ställen i ryggen även om det inte var så stora fel. Det förklarar i alla fall smärtan… Fick muskelavslappnande piller som fungerade men för en månad sedan började jag träna styrketräning och yoga och har inte behövt ta medicin sedan dess! 🙂

fossingen
2016-09-17 23:22
#5

#4 Skönt att få det utrett :)


Upp till toppen
Annons: