Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2061 ggr
Peyrz
2016-07-12 09:11

Nu 3 veckor post op, rådfrågning

Hej! Nu är jag inne på min 3e vecka postoperativt. Operationen gick bra, men blev lite längre än väntat. Jag är 27 år och nu opererad mellan T4 och L3 samt revbensplastik. Lite funderingar som jag hoppas jag kan få hjälp med. Jag har blivit extremt överkänslig i huden på vissa ställen. Mest ländryggen. Jag förstår om jag alltid kommer vara överkänslig där. Men kommer det avta något? Jag upplever att det är lite trångt att andas. Jag känner mig alltid väldigt spänd och som om jag har en korsett på mig. Någon annan som upplevt detta? Tror ni det kommer bli bättre? Jag har väldigt svårt att host! Jag kan hosta,men inget händer mer än att ljudet kommer. Jag är väldigt orolig för att sätta i halsen, tror inte att jag klarar av att hosta upp. Någon här som varit med om samma sak?

Annons:
Spieluhr
2016-07-12 11:26
#1

Hejsan! 

Vad skönt att allt gått bra. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig angående dina problem med andningen/hostan, för jag tror att de kommer från revbensplastiken, vilket jag inte gjorde när jag opererades. Men tycker inte det låter helt osannolikt att ha dessa problem av en sån typ av operation, men hör av dig till din läkare om du är orolig.

Men det här med överkänsligheten tror jag att du dessvärre bara får leva med. Visst kommer det avta lite, men det är olika för alla. Jag är över 3,5 år post op och har fortfarande ställen där det är väldigt överkänsligt. Mest i ländryggen också, faktiskt. Man blir van vid det! Är dock jobbigt om folk råkar ta en på det stället och dom inte vet att man tycker det är obehagligt.

Lillatrollet
2016-07-13 08:33
#2

Att du känner såhär efter bara 3 veckor efter operationen tycker jag inte är konstigt alls..? Jag kunde knappt gå på ica 2 minuter bort förnst efter 1,5 månad. Allt spännde och gjorde ont, vilket jag fortfarande känner fast absolut inte i samma grad som dom första 6 månaderna efter operation :) Detta tar olika tid för alla, min kirurg sa sist att endel har kommit på 3 månaders kontrollen och varit HELT återställda, medans vissa (som jag) fortfarande har besvär (har gått 9 månader för mig nu.. suck). Och jag hade inte ens besvär innan av min skolios

Nu gjorde jag ingen revbensplastik. men den där korsetten förstår jag precis vad du menar, den känner jag (som itne ens gjorde RVplastik) fortfarande. Kan tänka mig att det känns ännu mer för dig då

Det jag ville komma fram till egentligen var att det har faktiskt bara gått 3 veckor så oroa dig inte om du fortfarande känner dig väldigt dålig, det hade varit märkligare enligt mig om du inte gjorde det :)

Peyrz
2016-07-14 09:45
#3

Tack för era svar. Så skönt att höra andras upplevelser. Idag när jag vakna var det så spänt så jag fick nästan kippa efter andan. Men precis som du säger, jag får ha lite mer tålamod med läkningen.

Upp till toppen
Annons: