Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 3704 ggr
Peyrz
2016-05-27 18:33

L3 eller L4

Jag kommer opereras snart. Man har inte bestämt om det blir ner till L3 eller L4. Undrar nu hur stor betydelse det har… enligt lälaren egentligen liten betydelse. Men undrar hur det är för er som är stelopererade så långt ner. Märker man av försämrad rörlighet?

Annons:
[Thiah]
2016-05-27 19:47
#1

Jag är därnere nånstans. L3 nämns i papprerna men jag har inte kunnat titta på operationsberättelsen nu så jag är osäker. Däremot vet jag att min rumskompis blev opererad en kota längre ner än jag och hon hade mycket svårare att sitta, att börja rida osv…

gladur94
2016-05-28 07:29
#2

Jag är opererad i hela ryggen, förutom tre kotor uppe och tre kotor nere, så det kan nogvara L3? iallafall så har jag kommit på nu fem och efter op. att jag lägger väldigt mycket belastning på dom "friska" kotorna när jag står upp länge och blir trött i ryggen. Ville bara säga att du ska kräva bra sjukgymnastik efter operationen så du tränar upp alla muskler i ryggen igen, då blir det nog inga problem med varken L3 eller L4

Spieluhr
2016-06-08 12:54
#3

Jag är opererad till L4, nu har jag inte tränat flexibilitet på länge. Men förut när jag stretchade och tränade rockring regelbundet så kunde jag nå mina tår trots att jag var opererad till L4. 

Finns nog ingenting jag inte kan göra på grund av det (3 år post-op), så om detta skulle ge dig ett bättre resultat av operationen tycker jag inte du ska vara för rädd. Om jag hade velat blivit helt rak så hade dom behövt opererat ännu längre ner på mig, men min läkare sa då att om man opererar längre än L4 på någon så ung som mig (var 17 år) så blir man märkbart mycket stelare och att det förmodligen inte skulle ge lika bra livskvalité. Jag gick från 70 grader till strax under 20 grader, så är väldigt nöjd ändå

Självklart blir du mer begränsad om du opererar till L4 än om du inte opererar någon L-kota alls. Men jag har klarat mig bra. Försöker tänka om det är något som jag inte kan göra, men jag kommer verkligen inte på något. Ska dock operera ryggen igen om två veckor men då för att ta bort en skruv som sitter fel och har orsakat mig smärta.

Tror det är viktigt att du börjar med bra sjukgymnastik efter. Jag fick ingen hjälp med det dom första åren så fick väldigt ont i ländryggen. Tog tag i det själv för ett år sedan och har nu tränat sjukgymnastik det senaste året hos en sjukgymnast två gånger i veckan och det har hjälpt mig oerhört.

Peyrz
2016-07-12 09:04
#4

Tack för jättebra svar!

Upp till toppen
Annons: