Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 8077 ggr
vaila
2016-04-27 17:49

skolios

Hej 

Är en tjej/kvinna på 70år med en grav skolios sen jag var 13 år ,undrar nu om de finns någon mer med en obehandlad grav skolios ? Har på senare år fått stora problem med lungfunktionen som är kraftigt nedsatt och även ryggen som känns som den rasat ihop. Fick mitt första barn 65 därefter 2till födda69 och 71.Min äldsta dotter ärvde min skolios och behandlades med en Boston korsett som hon använde i 3,5 år och den rätade ut hennes ryggrad men hon har ont i sin rygg emellanåt. Under hennes behandling på Sahlgrenska i Göteborg bad jag om en remiss för egen del angående en operation. Man röntgade då mitt skelett men kom fram till att jag inte var så rörlig längre så en operation skulle inte ge så stor effekt samtidigt som läkaren påpekade  att operationen var dyr. Vem bryr sig om de ? När jag fick min skolios i slutet på50 talet visste man knappt inget om denna åkomma mer än att rekommendera att gå till någon sjukgymnast och att de nog skulle växa bort. Ni som har fått en skoliosdiagnos ta emot den behandling som ges idag och som kan ge er ett förhoppningsvis bra liv ,jag  avundas er.

Vaila.

Annons:
ida_larsson_
2016-05-18 13:39
#1

Hej Vaila! Det låter inte alls roligt med obehandlad skolios och du måste ha väldigt ont. Det stämmer att operation är dyrt (över 100 000) så de gör det bara när de verkligen tror det behövs och att det kommer hjälpa. Korsettering är inte heller ett alternativ i din ålder däremot schroth-metoden skulle kunna vara något. Det är en väldigt gammal och beprövad metod med goda resultat och som även görs på äldre kvinnor. Det finns inte i Sverige utan du får åka till London och den kostar cirka 40 tusen men kanske är det värt det för dig? Det är alltså ingenting staten bekostar men om du känner att du är desperat och verkligen vill ha förändring så kolla upp scoliosis sos clinic.

CamillaS
2016-08-06 12:48
#2

Väldigt tråkigt att dom inte kan göra något för dig. min mamma är född 56 och jag har troligen ärvt min skolios av henne. Jag antar att hon hade tur då med sin skolios då hon blev opererad för den på hennes tid.
Hoppas iaf att du hittar något som kan hjälpa dig.

smurgfen
2016-08-22 08:50
#3

Tråkigt att läsa hur läkare behandlar patienter, om jag var i din situation skulle jag begär utlåtande från minst en till läkare, gärna från ett annat sjukhus.
Om många läkare säger samma sak kan det ev ligga något i det, dock kan det även vara en vissa påverkan av det första utlåtandet.

Om du står på dig ökar dina chanser för hjälp även om det är jobbigt att behöva tjata med sjukvården.
I dagens samhälle måste man vara frisk för att orka vara sjuk.
Blir ingen bra mattematisk ekvation.

Ingegerd
2016-08-25 13:15
#4

Hej Vaila!
Jag är i samma ålder som du, noga räknat 71 år, och fick min skolios pga polio som jag fick 1949.  Fram till för några år sen hade jag inga större problem, har nästan aldrig ont i ryggen. Men nu är det just lungfunktionen som är nedsatt, så jag blir så andfådd och behöver ta allt längre tid på mig när jag ska gå någonstans. I november förra året, då landstinget i Sörmland hade en hälsovecka med lite olika erbjudanden passade jag på att kolla lungorna och fick först blåsa i en liten mätare, minispirometri tror jag det kallades. Först inget utslag, sen vid andra försöket svagt resultat. Var sen på lungröntgen. Läkaren på vårdcentralen sa till mig att lungkapaciteten avtar med 1 % om året. Låter ju inte så uppmuntrande, men det är bara att acceptera och försöka vara så aktiv som möjligt. Bl a försöker jag träna konditionen genom att ibland gå upp för en väldigt jobbig backe, då jag ibland behöver stanna och hämta andan.
Skulle jag någon gång få göra ett nykterhetstest vid en trafikkontroll, får de väl ta blodprov på mig, för blåsandet går inget vidare.

vaila
2016-10-18 22:38
#5

Hej.

Tack för era inlägg ! Har tyvärr inte läst dem förrän nu men skönt och veta att de finns fler i min ålder som har de jobbigt. Just nu är min rygg väldigt jobbig sitter i ländryggen på höger sida och går ner i höger ben .Vad gäller minlungkapacitet så ligger den på 38% och syresättningen på 89, men värdena hade  blivit lite bättre den här gången! Man får glädja sig åt de lilla man vill ju undvika syrgas så långt de går. Men den där schroth-metoden ska jag gå in och titta på för de har jag aldrig hört talas om. På natten använder jag en C PAP som hjälper lungorna lite på traven den hjälper till att hålla luftvägarna öppna och man sover bättre. Man kan också koppla till syrgas om man är i behov att detta. Ska vara lite mer aktiv här och jag vill hjärna höra lite hur de går för er också  för de är skönt och veta att man inte är ensam om detta. Kram till er.

Vaila

Upp till toppen
Annons: