Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 6245 ggr
osskan
1/25/16, 8:30 PM

Hallå! Lite om mig

Hej!

Vet inte om folk är så aktiva på detta forum. Men jag tänkte presentera mig själv lite. Mitt namn är Oskar och jag är 29 år. Jag hittade denna sida ganska nyligen när jag sökte på skolios. Kände ett behov av att få veta lite mer om det eftersom min läkare upptäckte på senaste röntgen att gradantalet har ökat lite. Jag har aldrig haft några större besvär av min skolios, förutom om jag sitter ner länge, det är kallt ute eller lyfter tunga saker. Redan i lågstadiet upptäckte de att jag hade krökt rygg. I högstadiet fick jag en korsett som jag skulle bära 23 h/dygnet och fick bära den i ett och ett halvt år ungefär, tills dess att jag hade växt klart. 

Efter korsettbehandlingen har jag under många år gått på regelbundna röntgen och ortoped-kontroller med tre års intervall, för att se så inte skoliosen blir värre. När jag var på senaste kontrollen nu i november -15 sa läkaren att min största krök (har tre stycken) ligger på 50 grader. Alltså kunde han se "en tendens till ökning" jämfört med förra gången. Min läkare säger att jag ligger på gränsen till om de ska operera mig eller inte. Så tiden får utvisa hur det kommer bli för mig… Ska dit om tre år igen för ny kontroll!

Känns kul att jag har hittat denna sida även om skolios dock inte är så kul. Jag har heller inte träffat så många människor med skolios så det är intressant att få ta del av era erfarenheter på detta forum!

Annons:
Mimi Rainbow
3/7/16, 2:27 AM
#1

Jag hoppas att du får den behandling du behöver, skolios kan ju vara så fruktansvärt jobbigt att leva med om man lider av smärtan i vardagen :/

Lillatrollet
3/9/16, 8:25 AM
#2

Hej Oskar!

Kul att du hittat hit! Men mindre kul att du också har skolios hehe :) Det kan ta lite tid att få svar här ibland, men det finns många som gått igenom samma sak som du!

När jag var 18 hade jag 45graders skolios och då trodde jag att det inte skulle bli nå mer. Men nu när jag blev 23 kollade jag upp igen och då hade den ökat till 58, fast jag växt klart. Så det kan alltså bli värre fast du är "vuxen". Vill inte skrämma dig, men bara så du är förberedd på det :) Enligt min läkare så skulle jag forsätta bli sne om jag inte opererade mig då kröken var över 50 grader och att jag skulle se ut som en ostroke när jag blev typ 45 haha. Kan tillägga att jag hade inte korsett när jag var liten då vi upptäckte det "försent". 

Men nu i oktober så opererade jag mig, så om du har några som helst funderingar eller frågor är det bara att fråga på! Jag vet att jag hade väldigt mycket funderingar som jag inte riktigt fick svar på så kan vara skönt att ha nån av avlasta lite frågor på haha :)

osskan
3/11/16, 5:38 PM
#3

Hej du!

Japp, du har rätt i det.  Jag har börjat bli mer och mer förberedd på det mentalt. Att min skolios kan bli värre med tiden, speciellt efter mitt senaste läkarbesök. Innan har jag inte tänkt speciellt mycket på att jag har skolios.  Hur gick din operationen? Och hur känner du dig nu efteråt, har din skolios blivit bättre?

Spieluhr
3/12/16, 10:32 AM
#4

#3 Hejsan!! Tar mig friheten att svara på dina frågor också. Bara att skriva om det är något du undrar över! Opererade mig för tre år sedan. Men är fortfarande inblandad i sjukvården angående min rygg och skolios.

Måste säga att min operation gick mycket bättre än vad alla trodde. Jag hade runt 70 grader, var 17 år,  fick en operation akut för min krök hade växt från 40 - 70 på mindre än två år så jag hade inte så mycket val. 

Min krök största krök satt i ländryggen, så min läkare sa att om man opererade kröken i ländryggen  skulle kröken i bröstryggen följa med automatiskt (antar det beror på vad för typ av skolios du har). På grund av hur stor den var och vart den satt sa min läkare att jag kanske skulle få ner kröken till 40 grader, i och med att han ville inte operera alla mina ländryggskotor på grund av att jag är så ung och han tyckte att jag inte skulle få så bra livskvalité då i och med att det är i ländryggen den mesta delen av rörelsen sitter. Så jag blev opererad från T9-L4 (tror jag, minns inte den exakta bröstkotan). 

Jag växte 4 cm, och min krök är nu runt 15-20 grader. Hade inga grava komplikationer, så kan inte vara annat än nöjd på den fronten. Återhämtningen var väldigt tuff för mig, men man tar sig igenom den, låg på sjukhuset i cirka 11 dagar och jag mådde oftast väldigt dåligt. Men man märkte hur det ändå blev lite bättre för varje dag och då blev man motiverad till att kämpa igenom sig det. Med rätt smärtlindring är inte smärtan alltför farlig. Visst, det gör ont och man känner att ett ingrepp har gjorts. Men man tar sig igenom det.

Gällande din andra fråga, så ja, själva skoliosen (om man tänker på grader) har ju blivit minde och därför bättre. Men jag har mer ont i ryggen än vad jag hade innan, Ingen läkare vet vad det är för fel, eftersom ''skolios ska inte göra ont'' eller ''en sån här operation ska inte göra ont'' så utreds nu ifall det är fel på någon skruv/stag eller något annat. Gjorde magnetröntgen för en månad sen, så väntar på svar. 

första 1,5 åren (bortsett från operationssmärtan) var faktiskt bra. Var förvånad över att jag hade haft sån tur, men jag märkte för cirka 1,5 år sen att jag började få väldigt ont, vilket jag inte haft innan op. Har nu tränat intensiv sjukgymnastik med en sjukgymnast 2 ggr i veckan i över ett halvår, gör lättare övningar hemma också. Men har fortfarande ont. De värsta ställningarna är när jag sitter/ligger, vilket gör att jag inte kan sova ordentligt och jag kan faktiskt känna stagen sticka ut. Bortsett från smärtan är jag ingenting annat än nöjd. 

Vet många som inte får dessa problem efter en operation så jag hoppas inte att jag skrämmer upp dig. Men på grund av detta rekommenderar jag bara operation till folk som verkligen behöver det, så om du ser att din krök ökar skulle jag inte tveka - för den kommer inte sluta växa och det är det bra att göra det så snabbt som möjligt. Om den däremot inte ökar så skulle jag överväga andra lösningar, typ att börja träna regelbundet med guide av en sjukgymnast eller så. För även om operationer är väldigt bra, så medkommer alltid en risk att det inte kan bli bra. Så det gäller att överväga lite. Lycka till!!

Lillatrollet
3/22/16, 9:03 AM
#5

Min operation gick väldigt bra! Man ligger inne mellan 5-10 dagar efter op men jag fick ligga inne 11 dagar av någon anledning. Hade rätt (snararare skitjävla) ont och all smärtstillande jag fick hjälpte inte riktigt som det skulle (kanske jag som är klen för smärta eller bara tål väldigt mycket smärtstillade haha). Så tiden på sjukan var ett helvette men när det började kännas bättre, så blev det fort bättre :)

Somsagt, jag hade inte ont innan av min skolios innan utan dom opererade mer pga förebyggande orsaker. Nu såhär 6 månader efter op så har jag inte lika ont längre men det har varit rätt jobbigt to be honest. Har fortfarande ont (muskler som spänner och drar liksom) men det går att hantera och jag kan göra det mesta jag kunde förut också :) Enligt läkarna tar det ungefär 1 år innan man är heeelt läkt så siktar på det. Och så går det olika för alla innan "man är på banan igen". Endel har börjat sporta redan efter 4 mån (fast man ska vänta minst 6 mån ;) ) 

Sen har jag på nått sätt blivit sne åt det andra hållet i stället men det sa sjukgymnasten var pga att musklerna är för långa på ena sidan (där kröken var) och för "korta" på den andra sidan, så det kommer gå till sig också! Men jag har då jäkligt bra hållning nu iallafall haha ;D

osskan
3/22/16, 8:53 PM
#6

Intressant att få ta del av era erfarenheter av skoliosoperation. Förstår att det minst sagt är en tuff process som ni har fått gå igenom. Mycket tråkigt att höra att du har fått mer ont i ryggen efter operationen, Spieluhr, även om gradantalet har minskat. Hoppas att de hittar vad felet är, måste vara jobbigt när man inte kan sova på nätterna. Skönt att höra att din operation gick bra, Lillatrollet!

Jag har väldigt sällan ont av min skolios förutom om jag sitter ner länge i samma ställning. Kan dock känna av att min kropp är "sne" genom att min bröstkorg putar ut på ena sidan och att mina axlar är i lite olika höjd. Får kanske rikta in mig på operation i framtiden då största kröken är runt 50 grader.

Tack för era svar! Det betyder mycket. Jag känner som sagt väldigt få människor med skolios eller som har genomgått skoliosoperation.

Annons:
Lillatrollet
3/29/16, 8:08 AM
#7

Jag hade också att jag kunde känna av om jag satt för länge i samma ställning, men inte att det gjorde ont annars eller så! Och att min bröstkorg putade ut på höger sida samt axlarna i olika höjd! Men folk såg det typ aldrig på mig förnst jag sa nånting om det till dom :)

Kan ju föresten tillägga att nu såhär 6 månader efter operationen så har jag jobbat en månad 50% och har en månad kvar innan jag går upp till 75 eller 100% :)

Jag vet att jag var väldigt väldigt jävla skitorolig före min operation och hade tusen frågor och funderingar mensomsagt, väldigt många frågor du förmodligen har kan vi nog svara på !

Upp till toppen
Annons: