Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 1626 ggr
Lillatrollet
11/27/15, 4:20 AM

Ska du operaras? Stå på dig!

Alltså, jag har läst såå mycket här om folk som opererat sig för skolios och bland annat inte fått tillräckligt med smärtlindring, måste åka hem tidigare från sjukan än dom egentligen borde, blivit deprimerade av morfinet m.m. Och jag blir SÅ ledsen! Samtidigt som jag förstår.

Jag fick säga till och  gråta och skrika på sjukhuset för att få snabbverkade morfin, och långverkade morfin oftare än "vanligt" för att jag hade så jäkla ont att det kändes som nån hade tänt eld på ryggraden och dansat tango. Sen efter det förstod dom att jag hade faktiskt riktigt ont, vadå jag hade ju bara stelopererat 11 kotor. (vadfasiken tror dom själv)

Fick varken sjukintyg eller utrappningschema på alla dom 100 medicinerna jag fick, när jag blev utskriven. Jag visste inte att morfinet och gabapentinet och allt vad jag haft, att det är beroendeframkallande och att man får abstinetsbesvär (lika med 1000 i smärta) om man slutar för fort. Då jag inte fick nåt uttrappningsschema så trappade jag ner på egenhand lite lätt (trodde jag), blev tvungen för mina morfintabletter höll på ta slut. Men fick sån smärta att jag trodde jag skulle dö igen.

Ringde till direktnummret (som man inte fick) och grät och sa att "NU skriver ni ut mer j*vla tabletter på engång och så vill jag ha både ett muntligt och skriftligt uttrappningsschema på posten". Och det gick ju bra.

Men sen skulle jag ju sluta med gabapentinet också, vilket jag fortfarande inte hade nåt uttrappningschema på, så då började hela karusellen om igen.

Det gör mig så jäkla ledsen att läsa att detta inte alls verkar vara nåt ovanligt, och att informera er som SKA genomgå en sådan här operation att ha det i baktanke om ni inte får med information hem, får för lite smärtlindring eller vad som helst. STÅ på er på en gång så dom förstår att det faktiskt är allvar, ibland verkar dom i sjukvården  ju inte göra det!

Kram :)

Annons:
sandrasoederlund
11/27/15, 1:31 PM
#1

Men gud vad hemskt och vad dåligt att du inte fick den informationen! Vart opererades du någonstans?

Jag opererades i Umeå och där blev jag då nästan överöst med information. De var väldigt förstående och lyhörda gällande smärtlindrandet efter operationen. De hjälpte mig otroligt mycket med alla jobbiga procedurer på sjukhuset och jag hade ett väldigt tydligt uttrappningsschema över medicinen. Jättetrist att det ska vara så stora skillnader!

Lillatrollet
11/28/15, 5:37 PM
#2

Jag opererades också i Umeå! Men tror att dom hade väldigt fullt upp just när jag låg inne då jag först blev utskjutsad ur mitt rum (hade eget först) men blev tvungen att ligga i 4:a sal sen. Så blev säkert lite bortglömt när jag skulle skrivas ut bara. Jag tyckte dom var väldigt duktiga och lyhörda annars! 

Att jag inte fick tillräckligt medicin var nog för att jag fick ganska mycket men det bet inte riktigt, jag vart inte ens lullig det minsta trots jag gick på så mycket smärtstillande så antar jag behövde mer än vanligt kanske :) Fast jag är så liten haha!

Ville mest bara säga till er som nu ska opereras att ryt ifrån om det är nåt som fattas, eller ni får för lite medicin, då många jag läst här fått både abstinensbesvär efter uttrappning av medicin, eller fått för lite medicin osv. osv! Själv är jag endå mycket tacksam över Umeås ortoped, blev bara lite bortglömd när jag skulle skrivas ut egentligen :)

Upp till toppen
Annons: