Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 1717 ggr
Christina S
11/20/15, 9:16 AM

Skoliosoperation med växande stag

Hej,
Min femåriga dotter kommer nästa år att få inopererat någon form av växande stag för sin skolios på MAS i Malmö. Jag har tusen frågor och funderingar kring detta. Vad jag förstått finns det olika alternativ för denna typ av operation såsom "växande stag", VEPTR (bröstkorgsoperation där stagen förlängs varje halvår) och en ny metod där man använder stag med inbyggd elektromagnetisk motor (Magec). Idagsläget har man ännu inte bestämt vilken typ av ingrepp hon ska genomgå
Jag skulle vara mycket tacksam att få kontakt med någon förälder som har barn som genomgått någon av ovanstående ingrepp.
/Orolig mamma

Annons:
NiclasL
3/10/16, 2:16 PM
#1

Hej Christina, Jag har en dotter som fick Veptr-stag inopererade när hon var i 4-årsåldern, hon hade innan dess behandlats med korsett, men kröken ökade kraftigt(hon hade över 50 grader cobb), så det bestämdes att hon skulle få stag. Stagen fästes i höftbenet och i revbenen. När man skulle förlänga dessa stag var man tvungen att göra ett kirurgiskt ingrepp, vilket gjordes ungefär var tredje månad. När hon hade vuxit ur dessa stag så satte man in stag med magnetisk förlängning istället, vilket var väldigt mycket bättre, det räckte med att de la en apparat på utsidan av ryggen och förlängde helt utan bedövning och tog bara ett par minuter i anspråk. Nu är Moa 8 år och har  för bara några veckor sedan varit på AL och fått helt nya magnetstag inopererade och kröken har minskat avsevärt. 

Hoppas det går bra för er

/Niclas

Upp till toppen
Annons: