Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3118 ggr
Sanna74
11/19/15, 11:06 AM

Dotter med skolios

Hej! Vi har precis fått veta att vår 15-åriga dotter har skolios. Hon har inga problem alls med sin rygg, och anledningen till att vi röntagde henne var att jag tyckte att hon var lite sned vid midjan på höger sida. Vi fick besked av läkaren på VC att hennes grader var 30 och 24. Eftersom vår husläkare inte känner till så mycket om skolios försökte jag få en tid till ortopeden som bedömt hennes bilder. Men det gick inte eftersom hon inte är patient där, så jag får inga svar på mina många funderingar.  Hon är färdigväxt så inget görs åt det, och i svaret från ortopeden stod också att hon inte hade större risk att få problem än dom med frisk rygg. Dock skulle det göras en ny röntgen om ett år. Nu har jag läst så många historier här om skolioser som blivit värre så jag är faktisk jätteorolig! Idag ska hon till sjukgymnasten för första gången och jag hoppas mycket på att träning ska kunna hjälpa till att förebygga problem i framtiden. Ville mest bara skriva av mig, så tack för att du läste!

Mvh Sanna

Annons:
[Thiah]
11/19/15, 12:06 PM
#1

Det är tyvärr så att hon har för små grader för att räknas som ett problem. Speciellt om hon inte annars heller har problem. Sjukgymnastik och uppföljning låter väldigt bra.

Lillatrollet
11/22/15, 11:58 AM
#2

Hejsan!

Jag vill absolut inte skrämma upp dig nu utan det jag kommer skriva är alltså hur det har varit för mig. Min skolios upptäcktes också där när jag var 16 och hade inte "speciellt mycket", ungefär som din dotter,  men fick endå tid till röntgen + träffa ortoped. Ingenting skulle göras då, då det var försent för korsett och det var inte säkert det skulle bli mer krökt. (somsagt, det behöver INTE bli värre). Men fick endå uppföljning om det var 1 eller 2 år senare. 

När jag röntagde mig nästa gång hade jag ungefär 45graders cobbvinkel och var då 18 år tror jag. Läkaren sa då att det var upp till mig om jag ville operera eller inte, då jag låg just på gränsen mellan att "få välja själv" om jag ville och att det var "starkt rekomenderat". Men jag hade ju inte ont av det det minsta så inte fan ville jag operera, dessutom var jag 18 och totalt färdigvuxen så inte skulle det väl bli mer tänkte jag.

Nu i år (är 23 nu) så började jag tänka mer och mer på det att det kanske skulle vara bra att kolla upp det igen och eventuellt göra en operation då jag inte ville skjuta upp det, tänkte att opereras för skolios när man fått barn och hela köret är ju betydligt jobbigare då. Iallafall när jag var och röntgade mig igen nu i år hade det fortsatt att krökas och hade ungefär 57grader. Fast jag var färdigvuxen! Fattar ingenting men det hade iallafall blivit mer. Så då blev det operation, fick tid ovanligt snabbt faktiskt, men tror det beror på att det var en "tid på året" dom inte hade så mycket inbokat. Så nu i oktober gjorde jag operationen :)

Ville absolut inte skrämma upp dig nu men jag tycker verkligen ni ska vara noga med uppföljningen :) Jag var så jäkla rädd innan min operation att jag bokstavligt talat höll på skita på mig, men det gick hur bra som helst. Visst, veckan på sjukhuset var ett helvette men när det väl blir bättre så blir det FORT bättre :) Man får se det som en sak att få överstökat bara. OM det nu blir tal om operation i framtiden :) Men stressa absolut inte i onödan utan ta det som det kommer, ett steg i taget :)

Selbi
11/24/15, 11:47 AM
#3

tror din dotter kommer att klara sig alldeles utmärkt utan operation faktiskt, välj alla andra behandlingar innan iallafall. en operation är ingen lösning utan snarare något man gör i brist på andra alternativ.

Lillatrollet
11/27/15, 3:34 AM
#4

Ja nu är det ju inte på tal om operation om hon "endast" har 30 grader. Men ni får hålla utkik om det blir värre och värre så är det ett rekommenderat alternativ, då det oftast inte slutar att krökas.  Har för mig att om kröken är runt 45-50 grader så kommer den med största sannorlikhet att fortsätta att krökas. Och ju senare man opererar, desto jobbigare blir det. Livet omkring blir ju rätt pausat allafall nån månad.

Att försöka träna bort en skolios som är över typ 45-50 grader så måste man hårdträna, och det livet ut.

Men nu har hon ju inte så himla mycket skolios så ni behöver inte oroa er för operation nu på ett tag :)

Sanna74
9/28/16, 10:29 AM
#5

Hej igen! Nu har dottern gjort en ny röntgen, då det gått ett år sedan vi fick beskedet om skolios. Blir dock lite fundersam över resultatet. Som jag skrev i min trådstart så var hennes kurvor 30 och 24 för ett år sedan. Röntgen förra veckan visade kurvor på 22 och 21! Det känns såklart fantastiskt om det stämmer, men jag har alltid läst att skolios inte kan förbättras….. Så nu vet jag inte om jag ska nöja mig med detta svaret eller försöka och få en ny bedömning av bilderna?

Upp till toppen
Annons: