Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 1982 ggr
Werio
2015-10-12 22:40

Skoliossymtom?

Jag har sedan 4:an kanske vetat att jag har sned rygg. Men ingenting allvarligare.  Alltså kollat ryggen med jämna mellanrum men aldrig tidigare tyckt det varit ett problem. I våras/början av sommaren (slutet av tillväxtperiod, växer lite fortfarande) fick jag dock ont i ryggen, mest lite längre ned mot svanken och kunde ibland känna att ryggen inte orkade hålla upp sig själv. Gick därför omedvetet runt och "höll i" ryggen. Så jag fick åka till nån läkare eller nåt som sa ungefär "ryggen är sned, ta en ipren". 

Men eftersom smärtan blev ett "problem" (kunde göra det mesta, men fick ont) så ringde vi nån annan stans som sa att vi skulle komma och göra en skoliosundersökning. Jag fick då ta röntgenbild av ryggen. Blev nu för inte så länge sedan återkallad till ortoped. Samma sak där, ryggen är sned, men inte så mycket att man ska behöva göra någonting åt det, men jag borde inte ha så ont som jag har (som nu sitter i hela ryggen) eftersom ryggen inte är sned. Dessutom kunde han se att ja, den är sned. Men på röntgenbilderna såg den nästan helt rak ut. Om det inte är den sneda ryggen som ställer till det, kunde det möjligen vara någon typ av belastningsskador, men inte säkert.

Ska göra magnetröntgen om ungefär en månad, men om det inte syns någonting på "vanlig" röntgen borde det göra det nu plötsligt?

Någon som varit med om liknande?

Ni som har skolios, vad är symptomen? Någon likhet?

Har någon några trick för att bli av med lite smärta? 

(Vet inte om jag inbillar mig själv, eller omedvetet lutar mig lite, men kan vara så att mina axlar sitter i olika höjd. Kanske också så att ena höften vill falla ut lite, men som sagt, kan nog bara vara inbillning när jag tänker på det) 

Tack på förhand 🙂

Annons:
[Thiah]
2015-10-13 05:44
#1

Läser du runt lite här så ser du att flera av oss varit till läkare som sagt att vi inte ska ha ont fast vi har det. :( Jag vet inte om jag ens om jag hann få ont eller några direkta symptom innan de konstaterade skolios. Jag blev nämligen undersökt för att min syster och mamma hade skolios.

Lillatrollet
2015-11-27 12:30
#2

En del har ganska så kraftig stor krök och inte känner det minsta av det (som jag hade, 57grader men aldrig ont), och endel kan ha jätteliten krök men känner endå av det väldigt mycket. Tror det beror mycket på vart kröken sitter kanske?

Mina axlar var väldigt mycket i olika höjd, inte konstigt att det blir så när den sidan man har kröken på "trycker upp" allt på den sidan, så blir det "ner" på andra sidan, där man inte har kröken!

Har du sett dina bilder så du vet vart din krök sitter? Verkar som dom som har kröken i ländryggen kan känna av det mer. Min satt i bröstryggen, så även fast revbenen och allt på höger sida var som upphöjt och roterat bakåt så kände jag endå aldrig av det. :) Så att höfter, axlar och revben är lite roterade eller olika höjd är inte alls nåt konstigt om man har skolios, ryggraden har ju krökt sig :)

sandrasoederlund
2015-11-27 13:41
#3

Mina krökar utvecklades ju väldigt väldigt fort, men redan först när min skolios upptäcktes (och kurvorna antagligen inte var särskilt stora) hade jag ont. Inte jättemycket och inte hela tiden men jag hade precis som du mest ont i svanken och gick ofta runt med en hand på ländryggen. Och när mina kurvor blev hastigt större hängde ryggvärken med. 

Nu behöver det ju inte alls vara samma för dig, alla är vi ju olika. Men det kanske kan vara bra att du håller koll på skoliosen, ifall din också skulle få för sig att växa så abrupt.

Att göra enklare stretchövningar för ryggen och lägga på värme (min vetevärmare är min käraste ägodel) kan hjälpa mot smärtan. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: