Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 1827 ggr
linnalbinsson
2015-10-12 22:20

frågor skoliosoperation

Hej! Ska strax göra min skoliosoperation och undrar om det finns någon ungdom/ung vuxen som har hart en kurva någonstans runt 45-50, som har gjort operation och kan tänka sig prata med mig lite om det, har många frågor och skulle verkligen uppskatta lite hjälp 😊 Tack på förhand!

Annons:
tötenöten
2015-10-12 22:25
#1

Kan tipsa dig att skriva till en tjej som heter "RAAET" på kik, hon gick igenom en skoliosoperation för ungefär 2 år sedan och hon är jätteduktigt på att svara på frågor om det mesta :) Skriv bara att du har några frågor om skoliosoperation först :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[Thiah]
2015-10-13 05:46
#2

Jag var 13 när jag gjorde min op(96) och hade nästan 70grader. Kan försöka svara om du vill fråga något. :)

Anna
2015-10-13 09:15
#3

Jag var 18 när jag opererades (det är 4 år sedan snart) med en kurva på ca 57 grader. Svarar gärna om du undrar något speciellt. 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

linnalbinsson
2015-10-14 23:56
#4

Hej Anna och Thia! Har mångs frågor. Men kan väl börja med hur könner ni efter operationen idag. Stor skillnad? Hur många kotor opererade ni och hur stel blir man? Om ni står rakt kan ni böja er något åt sidorna då? Man kan inte kuta ryggen alls eller? Tack hörrni!

[Thiah]
2015-10-15 06:37
#5

Jag opererade erm 11 eller 13. Är väldigt stel och lutar mig inte många cm åt hållen. Men jag var väldigt försörd i ryggen sen innan.

Anna
2015-10-15 10:15
#6

Jag opererade 6 kotor. Är idag betydligt rakare och jämnare i kroppen vilket såklart är jätteskönt. Har tyvärr fortfarande ont vissa dagar, men det hade jag redan innan op och man lär sig ju leva med det. Det är såklart en enorm lättnad att vara någorlunda rak, det är värt hur mycket som helst. :)

Jag är inte superstel faktiskt, men min steloperation skedde ju i bröstryggen så det är ju olika för alla. Jag kan böja mig framåt ganska obehindrat (kuta med ryggen), lite stel åt sidorna, svårt att böja ryggen bakåt (typ titta upp i taket, hålla upp huvudet när man simmar), dock väldigt stel att vända mig om och kolla över axeln (märks mest när man ska backa med bilen). Som jämförelse så gör jag en del yoga/pilates och tycker inte att ryggen hindrar mig i det, även om man såklart får anpassa rörelserna efter förmåga. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Kristina_N
2015-10-15 19:23
#7

Jag är mamma till en son som gjorde sin skoliosoperation i februari. Han hade 2 kurvor på lite drygt 50 grader och är stelopererad i 14 kotor. T3-L4. Allting har gått bra. Idag är han med på gymnastiken och spelar tennis utan problem. Han gjorde operationen i Malmö. Operationen var tuff, men återhämtningen gick oerhört bra. Vi låg på sjukhus en vecka, och han var tillbaka i skolan halvtid efter 1,5 vecka, vilket jag tror är väldigt snabbt. Men allting har som sagt gått precis som jag hoppades på. Han har inga problem med värk.

Lillatrollet
2015-10-17 10:05
#8

Hejsan! Jag är en tjej på 23 år som faktiskt just gjorde min operation förra veckan! Hade en krök på runt 57 grader men hade inga besvär av det innan. Fick ligga inne på sjukhus 10 dagar så kom alltså hem igår faktiskt :) Allt gick jättebra men har såklart fortfarande väldigt väldigt ont då det är väldigt nytt fortfarande.

Hör av dig med alla frågor du har, då jag kan svara på dom rätt bra då jag alldeles nyss gjort operationen :)

Upp till toppen
Annons: