Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 3018 ggr
Sofie_fi
2015-07-18 09:00

Vuxna som op. Hur länge smärta efter op?

Hej!

Jag opererades 26 maj på Huddinge sjukhus. Rörligheten är ganska bra men nu 2 månader efter operationen har jag sån hemsk smärta i gamla krökområdet mellan skulderbladen. Hur länge har ni haft operationssmärta eller ont efter operation? Vet att det är tidigt än så länge men var ett par veckor sen jag kände förbättring. 

Intressant och veta när det vände för er andra..?

/Sofie

Annons:
Köiv
2015-11-16 22:48
#1

Hej Sofie. Jag skrev just ett inlägg. Stelopererade 13 kotor för snart 8 veckor sedan. Tycker det har gått över förväntan men har de senaste dagarna fått mkt obehagskänslor vid skulderbladen. Känns som att ryggraden är lös o att ev skruvarna är lösa i området. Går fortfarande på smärtstillande, garbapentin 300 mg morgon o kväll o oxicontin 5 mg morgon, panodil däremellan. Har försökt ta bort kvällens gabapentin men nervsmärtirna blev jobbiga. Hur mår du idag. Jag är 47 år o lever i vanliga fall ett aktivt liv. Chattar gärna o byter erfarenheter. / Pernilla Köiv

PernillaB

AnneMarie 51
2017-06-07 05:20
#2

Jag är 51 år och har en skolios min ryggrad är som ett S  dessutom så är bröstryggen ngt roterad så jag har haft svåra smärtor nu sedan 2009.  2009 upptäckte man att jag hade diskbråck i halsryggen som man op men tyvärr så blev det inte riktigt lyckat så idag är jag patient på smärtmottagningen där jag får beh var 6:e v xylocain intravenöst 3 dagar i rad varje gång det hjälper mig ngt. Men som sagt nu har smärtorna tilltagit de senaste  året rejält både i nacke, bröstrygg samt ländrygg. Har varit i kontakt med en läkare på ortoped mottagningen och han föreslår operation eftersom min smärtor tilltagit och min ena lunga inte riktigt får den plats den behöver så jag blir lätt anfådd. Jag har även smärtor som strålar ut i båda armarna och benen  så det är komplicerat jag förstår det. Min fråga är går det inte att operera iallafall få bort de svåraste smärtorna för jag orkar och kan snart inte röra mig. Min läkare i Uppsala däremot han var mer skepsis inför en operation eftersom min rygg ser ut som den gör samt att mina kotor drabbats av artros. Men finns det då inget man kan göra för att jag ska kunna leva ngt så när smärtfri?? har även Fentanylplåster som jag byter varannan dag pga smärtorna och Alvedon 665 mg.. men som sagt det hjälper inte riktigt fullt ut längre. Kan ju vara  artrosen som gjort sitt till också. Men det känns så himla jobbigt 51 år och  så påverkad av mina smärtor. Finns det ngn i min ålder som har liknande problem dvs skolios och artros som opererats . Har det blivit bättre efter operationen . Var opererades ni isåfall..snälla kom med tips..

Upp till toppen
Annons: