Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 3321 ggr
Gasoline
5/18/15, 6:00 PM

Söka hjälp för smärta?

Jag börjar nu bli trött på min smärta som jag tycker blivit värre på andra sätt än innan, jag vill nu ta tag i det då det tar så mycket tid och energi att ha ont. 

Att söka hjälp hos läkare är lönlöst, då dom alltid har och alltid kommer att skylla på att mina besvär från skoliosen är muskulärt. Jag kan hålla med om att det är en bidragande orsak, men det är ju något annat som orsakar mina problem än bara otränade muskler. 

Tänkte om jag denna gång ska ringa till sjukgymnasten direkt och be om ett anpassat träningsschema för att testa det ett halvår eller så, för att sedan kunna söka hjälp hos doktorn och påvisa att jag gjort vad jag kunnat för att lösa muskelbiten. Eller är det tokigt?

Min skolios har alltid påverkat mitt liv men nu mer än någonsin. Jag orkar faktiskt snart inte mer, jag kommer snart få sjukskriva mig för att orka med de sysslor som måste göras hemma för när jag kommer hem är ryggen helt slut och jag får göra det mesta i omgångar för att jag har ont eller alternativt vila mellan de olika momenten.

Har ni några tips och råd att ge?

Annons:
Ravynsfair
5/18/15, 6:03 PM
#1

Ja, du kan ringa sjukgymnast direkt och få en bedömning av dem.
(Har Fibromyalgi och problem med muskelfästen i ryggen)

Har inga direkta tips mer än att ringa och boka tid hos sjukgymnast :)
Lycka  till!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Gasoline
5/18/15, 6:06 PM
#2

#1 Tack, då får jag göra så. 

Jag kan tillägga att jag är opererad för skolios och har innan operationen gått på sjukgymnastik i X antal år/omgångar och inte märkt någon större skillnad. 

Har även varit hos kiropraktor 2 gånger (kanske för lite för att ha gjort skillnad) men kände att det inte gjorde speciellt mycket för smärtan,

Gasoline
5/19/15, 5:30 PM
#3

Tog tag i det och ringde nu på morgonen, nästa fredag ska jag träffa sjukgymnast. 

Nervös och vet inte riktigt vad jag ska säga, för jag har så otroligt svårt att beskriva min smärta. Men jag hoppas att detta är början till att det ska bli bättre.

sandrasoederlund
5/21/15, 8:42 PM
#4

Jag är nog i princip samma ställe som du, skulle jag kunna säga. Är stelopererad sedan…ja kan det vara fem år tillbaks nu kanske? Och min värk har bara blivit värre och liksom för dig säger mina läkare att det handlar om muskelsmärta. Men  just nu påverkar min rygg verkligen ALLA mina vardagliga sysslor. Jag kan inte arbeta, jag kan inte studera heltid och varje val jag tar i vardagen påverkas av smärtan, av värktabletterna och av den icke existerande sömnen. Jag har börjat "väga" alla val fram och tillbaks "är det värt att ta ur diskmaskinen?" "är det värt att gå ut och ta en promenad?" och i slutändan blir nästan alltid svaret nej, jag vill liksom undvika allt som kan orsaka mig värk. Och jag orkar inte ha mer ont än vad jag redan har.

Sedan i sommar har jag dock kommit igång med min träning och gör mina övningar varje dag. Hittills ger träningen mig mer besvär än nytta. Som om den dagliga dosen inte räcker till så ökas värken på en sådär cirka 20% efter att jag gjort mina övningar vilket verkligen är en prövning och det blir mycket blod, svett och tårar. Men det finns ett hopp och det finns ett mål. Kanske kan träningen minska smärtan i ett långsiktigt perspektiv, jag vet inte. Jag hoppas sannerligen det!

Hoppas du träffar en duktig sjukgymnast och blir nöjd med dina övningar!

Gasoline
5/23/15, 10:57 PM
#5

#4 tack det samma, hoppas att övningarna ger dig något långsiktigt, kämpa på och ge inte upp! Ska ge träningen ett försök, har alltid haft inställningen att detta inte ska styra mitt liv och pressar ända in i det sista, dvs tills jag har så ont att jag inte orkar. Just då så känns det som att det inte styr mig men smällen kommer ju dubbelt upp efteråt och det styr mig tyvärr mer än vad jag viLl. Är trött på det här nu, jag vill och orkar inte ha ont längre. Doktorerna säger ju att man inte ska ha ont av skolios så jc borde ju kunna bli helt smärtfri, eftersom det är muskuliärt *ironi*. Men hoppas iallafall på att kunna känna en stor skillnad.

Vixxen
6/27/15, 11:54 PM
#6

# TS Antar att du redan provat Wet West-träning i varmvattenbassäng?

Annons:
Gasoline
6/28/15, 9:01 PM
#7

#6 nej, vad är det? :-) Har nu varit till sjukgymnast, fick ett träningsprogram som jag skulle göra varje dag i en månad för att träna upp mina magmuskler för hon tyckte att jag svankade för mycket, tränade jag upp detta skulle bålen orka att stötta upp bröstryggen bättre. Andra gången efter en månad fick jag några fler övningar för magen. Glömde fråga om uppföljning och om vad som händer härnäst för jag var så stressad påväg till jobbet. Menar sjukgymnasten att jag ska fortsätta med mitt träningsprogram för magmusklerna varje dag och att ska lösa mina problem? Ska man verkligen behöva träna varje dag för att slippa ha ont? Måste ringa sen och fråga, men hon har semester nu.

Vixxen
6/28/15, 10:59 PM
#8

#7 Jo, man måste nog träna regelbundet för att slippa ha ont!

Prata med din sjukgymnast om träning i varmvatten! Det är den allra mest skonsamma formen av träning.  Antingen bottenträning, Wet vest eller använda ett annat sorts flytverktyg. ("ponny")

Testat ridning? Det stärker magmuskler och ryggen! Perfekt om  man har skolios!

Gasoline
6/29/15, 9:39 PM
#9

#8 ja, regelbundet är jag helt införstådd med, men inte varje dag va?! :-o Jo, har ridit lite till och från men det har varit ganska lugnt med det sedan efter operationen. Känner ingen med häst i närheten och de medryttarhästar jag haft har inte fungerat så bra utav olika skäl. Ridning fungerar bra för mig så länge det inte är en hoppig och skuttig häst, då jag får väldigt ont i ryggen utav stötar och ryck. Innan operationen tyckte jag om lite bråkiga hästar då det var en utmaning, men då fixade även min rygg det vilket den inte gör idag tyvärr.

sandrasoederlund
6/30/15, 9:33 AM
#10

Tror tyvärr (?) det är viktigt att träna varje dag. Det är sååååå lätt att man börjar fuska så att ha en rutin att verkligen träna varje dag, tror jag är av största vikt!

Vixxen
6/30/15, 3:16 PM
#11

#9 Finns det ingen ridskola i närheten? 

På en ridskola har de ju många olika hästar!

Gasoline
7/2/15, 7:45 PM
#12

#11 nja, de finns en ponnyridskola i närheten :-)

Vixxen
7/3/15, 1:00 PM
#13

#12 En D-ponny kan du säkert rida!

Annons:
[Thiah]
7/17/15, 6:06 AM
#14

D- ponys har den bästa lunken i galopp ;)

Gasoline
7/18/15, 10:49 AM
#15

Kan ju erkänna att jag har ett varmt hjärta för fjordingar. Ska jag skaffa häst någon gång i framtiden ska det vara just en fjording.

[Thiah]
7/18/15, 2:29 PM
#16

#15 samma här! :D

Vixxen
7/18/15, 9:16 PM
#17

#15 och #16 Håller med!

Upp till toppen
Annons: