Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 1492 ggr
emmythor1234
2015-05-11 21:09

En månad efter operationen?

Jag ska opereras på hösten detta året. Det som oroar mig mest är efteråt. Jag rider & har 2 foderhästar. Jag satsar väldigt mycket på hästarna & skulle troligtvis fått en ny häst nu OM JAG INTE HAFT SNE RYGG! Nu ska jag opereras & måste vänta jätte länge innan jag får en ny häst. 

Nu till frågan: som ni nog förstått så rider jag även fast jag har stukad arm, så jag kommer absolut inte kunna hålla mig borta från hästryggen sååååå länge. (6 månader troligtvis) Så vad händer nu om jag börjar rida efter en månad efter operationen? Vad kan hända om man bara skrittar? 

Mvh

Annons:
[Thiah]
2015-05-12 04:30
#1

En månad efter op. var jag glad att jag ens kunde gå till konsum. Att gå till stallet fanns inte på kartan. Sen är det mycket rörelser som du bor undvika för att läkningen ska gå bra. Struntar du i det kanske du får komplikationer som förstör din framtid. 6 månader är bättre än resten av livet tycker jag. Jag personligen red första gången vid 5 månader och skulle bara ta det lugnt. Ramlade av hästen och fick gå i flera veckor med ångest ifall nått förstörts (innan 6mån återbesöket) och det skulle jag aldrig göra om. Men när jag var 13 tänkte jag inte så långt…fick inte ens sitta i mjuk soffa men upp på hästryggen skulle jag. Var bara ren tur att inget skadades då jag landade på den enda mjuka, plana platsen som fanns där vi var. Så slutsumman är att du ska vänta tills ryggen är färdigläkt innan du rider. För framtiden skull.

Gasoline
2015-05-18 18:17
#2

Det är dumt att gå emot doktorns råd, låt det ta tid för en hållbar rygg istället för att riskera att du skadar ryggen och får bestående onödiga problem. 
6 månader känns som en lång tid (Tro mig, jag vet, jag kände det som att det var jordens undergång ungefär) men det är en väldigt kort tid då man måste avstå saker för att få en bra rygg om man jämnfört med att riskera en skada eller liknande som gör att du inte kan rida/försvårar ridningen för dig för all framtid. 
Det är inte värt det, hur gärna man än vill.

Lycka till med operationen, det kommer bli bra om du lyssnar på doktorn och 6 månader går snabbare än man tror.

oliviasandmark
2015-05-19 14:10
#3

1 månad efter på operationen finns nog inte ens tanken att hoppa upp på hästryggen, vid det laget hade jag nog fullt upp med att komma tillbaka till skolan på heltid! Och snälla lyssna på läkarns råd bra, du skulle ju ALDRIG förlåta dig själv om du förstört ryggen för resten av livet bara för att du bestämt skulle börja rida tidigare än rekommenderat…

Upp till toppen
Annons: