Annons:
Etikettkorsettbehandling
Läst 1613 ggr
Anja67
2015-04-03 10:45

Frågor om skolios och korsettbandling

Hej! Jag undrar om någon vet hur mycket en nattkorsett bör korrigera (när man röntgas med korsett på) för att det skall räknas som bra? Många nämner att korsetten inte hjälpte…..menas då att kröken ökade i grader? Eller kan man med hjälp av korrigeringsgraden tidigt bedöma om den hjälper? Om jag förstått rätt blir inte kröken rakare av korsett utan förhoppningsvis inte sämre…… En annan fråga….någon som varit med om att få sina röntgen bilder mätta på olika sjukhus? Vi behandlades först på ett sjukhus…där flera läkare var inblandade…då fick vi reda på att kröken var 35 grader. När samma bild efter remiss bedöms på nytt får vi svaret att den nästan mäter 43 grader. Är detta en normal felmarginal? Känns stor tycker jag…..någon som vet? Tänk om jag ber någon ånyo att mäta samma bild och den "åker" 8 grader åt andra hållet….då skulle ju det betyda 27 grader….Inte troligt tyvärr….men tanken är lockande… Jag fick svaret att mätinstrumentet är oerhört känsligt så att det räcker att man flyttar det nån mm på skärmen för att gradantalen ändras…känns märkligt. Någon som vet något om detta?

Annons:
kayzlon
2015-04-03 11:09
#1

Min krök har varit olika också på olika sjukhus, men då har det berott på att dom som tar röntgen bilderna har ställt mig på olika sett. Oftast vill dom få en så "rak" bild som möjligt, så visas inte den riktiga kröken på bild för att man står för att se så rak ut som möjligt.

Upp till toppen
Annons: