Annons:
Etikettkorsettbehandling
Läst 2856 ggr
Tokyo
3/22/15, 9:55 AM

Färdigbehandlad

I januari 2013 fick jag min bostonkorsett. Det var ett helvete att ha den, fick sår och gjorde bara allmänt ont, kunde knappt andas i början.

I januari 2014, ett år senare, var det meningen att jag skulle börja trappa ner och bara använda den på natten, men efter att ha röntgat min hand visade det sig att jag kanske inte var helt färdigväxt, så jag fick fortsätta ha den tills jag fick en kallelse till sjukhuset i mars samma år. Under dessa tre månaderna hade jag fuskat otroligt mycket med korsetten, hade knappt på mig den i skolan längre (självklart utan att mina föräldrar visste), jag orkade helt enkelt inte längre. Därför kände jag mig inte så glad som jag hade drömt om när dom berättade för mig att jag bara behövde ha den på natten nu. Jag hade ju väntat på den stunden i över ett år och jag förstörde det verkligen för mig själv, men vad ska man göra. 

Som sagt, i mars sa dom att jag bara behövde använda korsetten på natten fram till september samma år, då skulle jag få sluta använda den helt. And so I did.

I torsdags åkte jag tillbaka till sjukhuset för att röntga ryggen och se hur det hade gått, och jämfört med min allra första röntgenbild från december 2012 är min rygg nästan oförändrad. Har runt 30 grader skulle jag tro, bara några grader mer än 2012. Knappt märkbart. 

Därför är jag nu färdigbehandlad och kommer inte åka till sjukhuset för att kolla ryggen längre, däremot skulle jag få något slags träningsprogram för ryggen (om jag ville, vilket jag vill), eftersom jag fortfarande blir väldigt trött i ryggen och får ont i den lite då och då.

Men annars kan jag förhoppningsvis lämna den här skiten bakom mig nu, får hoppas att min rygg håller sig som den är från och med nu. Är ju helt färdigväxt, har varit 163 cm i över ett år och enligt handröntgen kommer jag inte bli längre än så. :)

Annons:
obsolet
3/23/15, 9:28 AM
#1

Hej!

Vad skönt att du får slippa korsetten nu. Jag hoppas verkligen att du kommer få må bra och slippa ha besvär av din rygg. Som du skriver är det viktigt att träna. Bra muskler i mage och rygg gör att man får mindre ont.

Jag vet inte hur gammal du är men jag antar i tonåren. Jag är 34 år nu. Min skolios upptäcktes när jag var 14 år och jag behövde aldrig ha någon korsett. När jag var16 ansågs jag vara färdigväxt. Då var skoliosen 26 respekive 29 grader (s-krök). Läkarna sa att det inte skulle bli värre, och jag tänkte inte på det så mycket. Hade inte ont mer än lite trötthet i ryggen ibland. När jag var 28 födde jag mitt första barn. Graviditeten gick bra, men efteråt kände jag mig plötsligt snedare i ryggen. Jag började lida av min sneda rygg. När jag var 31 födde jag mitt andra barn. Efter det gick jag till husläkaren och tjatade till mig en remiss till röntgen. Nu är mina krökar 39 och 43 grader!

Att skolios inte kan förvärras i vuxen ålder är alltså inte sant. Ortopedläkaren på Akademiska i Uppsala sa till mig att det inte finns någon forskning som visar att graviditet påverkar skolios, men han trodde ändå att det kan vara så. Ligamentet som håller upp skelettet mjukas upp när man är gravid. Det kan vara graviditeter som gjort min rygg värre, men den kan också ha förvärrats successivt från det jag var 16. Eftersom jag förträngde min rygg hela tiden, och sjukvården släppte mig, kommer jag aldrig få veta det.

Jag vill inte skrämma upp dig, för det behöver ju inte alls bli såhär för dig. Det finns olika sorters skolioser. Men jag vill ändå råda dig att kolla upp din rygg med jämna mellanrum.

Tokyo
3/24/15, 5:00 PM
#2

#1 Är 14. Och ja, det kan ju säkert bli värre framöver men det känns skönt att slippa operation och skit nu iallafall, blir det värre om flera år får jag väl deal with it då.

obsolet
3/25/15, 8:23 PM
#3

Absolot, det tror jag är rätt inställning. Man ska leva också. Jag har också sluppit operation vilket är jätteskönt. Man läser mycket här om de som har ont efter operation. Men ibland är det förstås enda utvägen.

Selbi
9/28/15, 9:37 PM
#4

Hej! Gammal tråd ser jag men jag undrar bara hur gammal du var när du tog av korsetten? :) glad för din skull!

Tokyo
9/29/15, 7:48 PM
#5

#4 13, och tack! :)

Upp till toppen
Annons: