Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 1718 ggr
Spieluhr
3/13/15, 2:27 PM

Ont efter 2 år post-op?

Hejsan!

Jag opererade mig för två år sedan, från T10 till L4 med en enorm skillnad på krökgraderna. Till en början så upplevde jag knappt någon smärta alls, endast någon form av ''trötthetskänsla'' men som alltid försvann över natten och som inte påverkade vardagen.

Nu, sen någon månad tillbaka, har jag börjat få en smärtproblematik som påverkar livskvalitén till en viss grad. Studierna och fritiden blir drabbad bland annat,  jag orkar liksom inte för att det gör så ont och att sitta i skolan en hel dag är mardrömmen, för det gör det ännu värre. Ibland har jag någon form av brinnande känsla, ibland någon domnande känsla och ibland gör det helt enkelt ''bara'' ont, som om man skulle ha ett blåmärke eller liknande. 

Att personer med skolios har ont är inget nytt för mig. Men jag har inte varit särskilt påverkad av smärta innan, så det är klart att jag blir lite orolig. Det har dessutom blivit värre på en relativt kort tid, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Ska till min läkare på måndag, så ska diskutera det med honom där. Men ville höra vad ni har för erfarenheter/råd kring detta.

Annons:
Rafflan
3/13/15, 2:44 PM
#1

Jag fick också plötsligt jätte ont i ryggen, sitta, stå, ligga, allt gjorde ont. Började sedan även få problem att gå för jag kunde inte få fram ena höften. Sökte då läkare, och efter lite bråk (svenska sjukvården -_-) fick jag tid till MR och dem hittade 2 diskbråck i min rygg. Vart själv jätte förvånad.
Så tänkte mest att det kan vara ett eget problem och kanske inte alls har nåt med dina tidigare problem att göra :)

gladur94
4/15/15, 8:06 PM
#2

Jag håller på att undersökas för fel i ryggen. Stelopererades för skolios 2011, och till en början hade jag inte ont. Men nu det senaste året har det blivit värre och värre, så nu har jag sjukskrivit mig från jobbet. Kan inte göra något utan att jag får ont… jag började med att ringa till malmö sjukhus och boka en "akuttid" (tog över en månad innan jag fick komma dit). Innan jag skulle dit skulle jag lämna blodprover på vårdcentralen. När jag var där så gjorde jag stående röntgen och en röntgen när man åker i en liten tunnel , ct röntgen tror jag det heter. Sen va det dags att prata med doktorn och han kunde inte se några fel, och när jag frågade vad jag skulle göra när jag får så ont att jag inte kan sitta eller ligga eller något, så va det enda svar han hade "ska jag skriva ut något starkare åt dig?" Eftersom att panodil inte funkar när jag väl har jätte ont… Blev så sur på han, och när dom drssutom inte bokar in alla undersökningar på en gång så man får ett snabbare svar… en nånad efter jag varit i malmö fick jag en tid till magnetröntgen, så nu väntar jag bara på svar från doktor under vår telefon tid. Så tråkigt att det ska ta så lång tid mellan gångerna… så om du ska göra undersökningar, ligg på dom och tjata om att inte behöva vänta så länge, för det sååå himla jobbigt att gå runt med ryggvärk o bara vänta…

Upp till toppen
Annons: