Annons:
Etikettandra-behandlingsmetoder
Läst 9724 ggr
Anja67
2015-02-28 07:54

Alternativ behandling, träning....

Hejsan alla! Jag är ny här på forumet. Jag har lärt mig mycket av att läsa om alla era erfarenheter. Min 14-åriga dotter fick diagnosen skolios i oktober. Vi visste knappt vad skolios var när läkaren informerade oss om att hennes krökar mätte 38 resp 25 grader. Läkaren gav oss mycket liten information och budskapet var att vi skulle ställa in oss på operation. Omtumlade och chockade kom vi hem och började söka information …….så dåligt vi mådde. Vi hittade direkt informationen om att hennes krök fortfarande kunde behandlas med korsett vilket läkaren inte hade informerat oss om. Så efter många samtal så fick vi remiss till ortopedteknik för natt korsett. Så nu har vår dotter haft natt korsett i två månader. Jag känner att vi vill göra mer! Är det någon som tränar för att få musklerna att försöka arbeta sig tillbaka till symmetri? Utomlands verkar det vara mycket mer accepterat att man kan påverka sina krökar med rätt träning. Nu tänker jag inte på traditionell sjukgymnastik. Det har vi fått övningar ….men det känner jag inte kan förbättra något utan mer bibehålla smidighet. Jag har läst om kliniken i London som många besökt och med fantastiska resultat. Deras träning baseras väl på Schroth . Jag får så mycket hopp när jag läser om dessa träningsmetoder, det låter så logiskt att krökarna går att påverka……men varför hittar jag inget i Sverige om detta? Någon som vet? Några negativa effekter? Hälsningar Anja

Annons:
AnnicaRF
2015-03-01 12:41
#1

Jag har skrivit om detta förut men jag vet andra som inte alls håller med. Jag la två veckor på att träna på scoliosissos i London, som utlovar att man kan räta ut sin krök mha deras träning. Först och främst - man kan inte räta ut en deformerad ryggrad mha träning. Det är fysiskt omöjligt. Det man möjligen kan åstadkomma är att stärka musklerna och få en bättre hållning så att det inte syns lika mycket. För mig hjälpte det inte ett dugg och min uppfattning om kliniken är att de bara är ute efter att tjäna pengar. Drivs av en ung flicka utan utbildning som gör runt i läkarrock med stetoskop…de är inte godkända av ngn instans typ Socialstyrelsen eller annat. Jag pratade med en scoliosis help line i England och de hade fått mycket kritik även från andra kursdeltagare. Jag tror att man kan ha viss nytta av det om man är ung och inte har ont. Jag var gammal - 40 - när jag var där och hade väldigt ont både av skoliosen och trasiga diskar som uppstått som en följd av skoliosen. Jag hade Bostonkorsett i många tonår men min krök fortsatte växa i vuxen ålder. Nu är jag stelopererad och jag tror att det för många faktiskt är den enda långsiktiga lösningen.

[lchfnovis]
2015-03-05 11:46
#2

När vi upptäckte min sons skolios, så tog jag honom till en ostiopat.
Han konstaterade snabbt att han inget kunde göra.  För att räta ut ryggraden.
Men han kunde hjälpa till med att stärka musklerna inför operationen, och sonen fick göra andningsövningar, stretcha ut kröksidan eller vad man ska kalla det. Sonen hade en 60-gradig krök och såklart blir ju ena sidans muskler/nerver förkortade. Jag tror att det har hjälpt. För på sjukhuset var sjukgymnasten förvånad över hur rörlig han var efter bara ett par dagar. Han blev opererad 11/2 och sista veckan nu har vi tagit "lång"promenader i solen..(1-1,5km) han sitter på vanlig stol, men vi har fortfarande förhöjningen till toaletten.
Nästa vecka kommer ostiopaten hem till oss för han vill hälsa på sonen, se hur det går för honom och se om han kan göra nått mer för oss just nu.
Förvisso är ostiopater väldigt dyrt att gå till, men just nu är jag glad för att vi gjorde det.

Denna kommentar har tagits bort.
Anja67
2015-03-18 20:12
#4

Hej! Roligt att höra er historia….att det fungerat så bra för er, härligt med positiva resultat. Jag har hört mycket om London kliniken, många är otroligt nöjda, men jag har även hört om de som blivit besvikna. Det är ju otroligt dyrt…..vi hade verkligen velat åka. Kände ni resultat genast …. Är det komplicerade övningar? Jag har läst Schroth boken….funderar på om man kan utveckla ett träningsprogram tillsammans med en fysioterapeut med Schroth som bas….vad tror du? Eller är det mer avancerade övningar? Använder ni ribbstolen? Någon som testat Schroth själva?

linslynx
2015-03-25 19:57
#5

Hej!

Jag har skrivit tidigare angående det här. Kanske har du läst något av det under andra rubriker här på iFokus. Jag är själv utbildad fysioterapeut (sjukgymnast) och vet att de som jobbar där också är fysioterapeuter samt har flera påbyggnadsutbildningar. Skulle det vara "buffel och båg" med träningen hade jag sett igenom det. Har fullt förtroende för dem. Däremot är de inte rädda för att ta betalt, det vet jag. Min dotter var där för två år sedan och tränade i fyra veckor och vi har endast suveräna erfarenheter av deras behandlingar. Den bygger på Katharina Schroths träning men i modifierad version och är influerad av andra träningsprinciper, vet inte vilka riktigt.

Jag förstår och känner med de som redan har utvecklat degenerativa förändringar till följd av sin skolios och därför inte fått så bra resultat.  Ett diskbråck, förslitningar eller kalkpålagringar på kotor är ju skador som kan utvecklas med tiden då man går med snedbelastning i ryggraden (skoliosen). Träningen är kanske mest lämpad för de som är yngre,  har större generell rörlighet i kroppen och framför allt, de som inte hunnit få sekundära brosk- och skelettskador. Jag säger inte att de inte kan få hjälp där, för jag tror att starkare ryggmuskler kan  lindra smärtor på sikt. Till att börja med gör det nog ont när man börjar "röra runt" i de sköra ryggmusklerna och för många kan träningen säkert förvärra den smärta de redan har.

Min dotter hade som sämst 41 grader i ländrygg och 32 i bröstrygg och hon skulle troligen ha blivit opererad senare under hösten. Hon var 14 år när vi var i London på 4-veckorsträningen under sommaren. Efter daglig träning här hemma enligt deras personligt utformade program är hon så gott som rak i ländryggen och även i bröstryggen har hon blivit mycket rakare. Hennes största vinkel är i bröstryggen och är uppmätt till ca 19 grader. Hon har varit på återbesök och vidareutveckling av träningsprogram två gånger per år.

Att deras träning ska syfta till att "lura röntgen" är väl både rätt och fel. Min dotter har tränat in en hållning som hon i början har fått kämpa för att hålla kvar då hon rörde sig. Hon var ständigt medveten om hur hon stod, satt och rörde sig. Samtidigt styrketränades och stretchades musklerna dagligen för att underlätta och stödja den nya hållningen. Det funkade! Hon behöver nu inte tänka på hur hon har ryggen, musklerna har anpassat sig och stödjer där de ska. När hon rör sig,  springer och hoppar är hon nu omedvetet rak i ryggen med axlar i samma höjd. Det är endast om hon är mycket trött på kvällarna och står och hänger som hennes vänstra axel är något lite lägre, men inte tillnärmelsevis som tidigare. Kläderna kasade alltid ner över vänster axel innan.  Ryggraden är ju en rörlig konstruktion och om man ber henne att böja/vrida ryggen och stå som tidigare så kan hon inte det mer än till viss del.  Och hon tycker att det känns lika konstigt som det skulle göra för oss utan skolios att stå med sned rygg.  Alltså… när hon slappnar av i stående faller inte ryggen tillbaka "krokigt" läge.

Kan dock tillägga att om hon inte har tränat på någon vecka pga resa eller sjukdom så upplever hon det som om hon blir trött i ryggen, ett obehag. Så hon har förstått att det är daglig träning hela livet som gäller.

Hon är nu "friskskriven" eller vad man ska säga. Läkaren vill bara se henne en gång till, om två år, som hon sa, mest för att hon är nyfiken.

Ha det så bra!

obsolet
2015-03-25 20:32
#6

Detta är fantastiska historier. Jag är 34 år och har skolios, 43 grader i bröstrygg och 39 i ländrygg. Önskar att jag hade känt till dessa träningsmetoder när jag var i tonåren. Då var min skolios 29 respektive 26 grader, den har alltså försämrats.'

Jag skulle också vilja veta om det finns någon sjukgymnast/läkare/osteopat i Sverige som kan dessa metoder. I Uppsala/stockholmsområdet helst. Någon som vet?

Finns det några som provat träning i vuxen ålder med lyckat resultat? Hoppet finns ännu om att göra min skolios om inte bättre så iaf inte sämre. Jag är INTE opererad. Än.

Annons:
linslynx
2015-03-26 00:12
#7

Hej!

Jag tror faktiskt inte det. Inte motsvarande den som finns i London vet jag med säkerhet. När min dotter blev diagnostiserad sökte jag med ljus och lyckta. Ringde till Karolinska, pratade med sjukgymnaster på alla möjliga olika ställen innan jag började söka utomlands. Jag har hört att det ska genomföras en jämförande undersökning om hur mycket träning kan inverka på behandlingsresultatet vid korsettbehandling. Då är det inte den "asymmetriska" och individuellt anpassade träningen som tillämpas i London utan mer generell och liksidig träning av ryggmusklerna.

Anja67
2015-03-26 16:20
#8

Hej, Det är härligt att få läsa era berättelser, stärkande att det faktiskt kan gå att göra något. Det värsta är och har varit känslan vi fått efter våra läkarbesök-Att det inte finns något att göra, utan bara vänta och se. Jag har nu varit i kontakt med kliniken i London, vi känner att vi kommer att ångra oss om vi inte testar det. Var ni där i 4 veckor i sträck? Tror ni att det kan vara lika effektivt även om man delar upp det i två perioder? Vi funderar på att resa i maj och augusti. Om man nu betalar så här mycket så vill man ju göra det på bästa sättet. Enligt kliniken skall det gå lika bra….men jag vet inte om jag kan lita på dem. De kändes väldigt intresserade av att jag skulle betala…..att det var det allra viktigaste. Är det något speciellt man skall tänka på ? Tacksam för alla tips :-) Anja Jag är så tacksam för alla tips,

linslynx
2015-03-26 19:45
#9

Hej igen! Jo då jag känner igen det där med att de vill att man ska bestämma sig direkt och betala in ännu fortare. Var själv väldigt misstänksam innan vi hade varit där. Tyckte nästan att de var oförskämda. "Ni måste bestämma er fort och komma hit, för xxx skull" lät det. Tänkte att de bara försökte få kunder. Men alla de gånger vi har varit där så är alla kurser fullsatta (man ser ju de som tränar på kursen, träffar dem i och kring receptionen när de har rast) och väntrummet fullt av de som ska på konsultation eller återbesök. Så det är inte brist på kunder. Jag har inte fått ihop det där riktigt, varför de är så "på". Men tränarna är inte alls så, de är fantastiska, kunniga och omtänksamma. Och så blev jag sur när det tillkom en del kostnader som de inte hade upplyst om innan. Vissa behövde korrigerande inlägg i skorna, kostade 1500 eller något. De behöver en del utrustning för att kunna utföra träningen hemma. Men där försökte de hjälpa till ordentligt för att hitta alternativ som man kan köpa i Sverige. Kan ju inte släpa med sig bollar, mattor, träkäppar, och ribbstol på planet hem. Vi fixade allt här hemma utom ett par gummiband och och ett par tygkilar. Man fick till och med mått  på ribbstol så man kunde bygga en själv och rätt dimension på plaströr.

Vad gäller träningen kan du lita på dem till fullo.  Två träningsperioder fungerar säkert lika bra om de säger det. Vi var där i en 4-veckorsperiod.

Vi har ju nu i efterhand fått tillbaka kostnaden för hela träningsperioden, redskap, konsultation och ett återbesök från försäkringskassan. Men de krävde mycket dokumentation, journalkopior och röntgenbilder. Men vi fick drygt 46000:- . Vi kunde ju faktiskt visa upp ett fantastiskt resultat och de slapp operationskostnaden för henne.

Anja67
2015-03-27 06:13
#10

Hej, Ja det är synd att de är så pushiga, det gav mig känslan av att de var i behov av patienter…lite desperata. Det känns bra om du säger att det var full fart på kliniken. Det låter ju hoppfullt om man kunde få ut något från försäkringskassan. Det kostar ju en del… Hade du anmält till försäkringskassan innan? Jag är mycket okunnig i detta måste jag erkänna…det är alltså f-kassan som har hand om detta? Det skulle vara värt varje krona om det hjälper och ger resultat. Jag återkommer i maj med mina erfarenheter av London SOS. Ha det bra alla!

linslynx
2015-03-27 17:30
#11

Nej, jag hade inte ansökt hos försäkringskassan innan utan gjorde en ansökan i efterhand. Här kan du kolla:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands

Lycka till!

LottieStjernqvist
2017-05-31 11:06
#12

Hej!

Tack för denna värdefulla information här.

Hur gick det Anja67? ser med spänning framemot dina erfarenheter av London SOS. 

Min son Hampus är 16 år och har vad jag skulle kalla det en skenande skolios. I sep 2016 va den 38 grader. i mars 2017 48 grader, och nu i maj 55grader. 

Han erbjuds operation i sept men jag vill först göra allt jag kan för att bromsa och kanske vända förloppet eftersom jag känner att operation är sista alternativet. Vill oxå säga att han inte har ont. 

Nu går vi hos en osteiopat 1 gr i veckan, har varit på Optimum som jobbar med ömma ryggar och utför personliga träningspass, kände att Hampus behöver mer Hands on så vill helt klart åka till London så jag följer här. Har även varit i kontakt med försäkringskassan och dom vill ha en anmälan innan med ett läkarintyg på att man behöver läkarvård utomlands. Hur gick ni tillväga ?

 Återigen TACK för era inlägg dom käns så givande när det känns tufft.

 MvH Lottie

LottieStjernqvist
2017-06-10 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det Gröna Bandet "Scoliosis awareness month" som man har nu i juni i USA, har inspirerat mig att göra ett Svenskt….. så dela, kopiera och använd gärna 💚

Annons:
Upp till toppen
Annons: