Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 1465 ggr
Emelie11
2014-12-21 19:02

Vill ha tips och råd

Hej! Jag är 15år och har skolios och en krök på ca 66 grader.
Jag väntar just nu på operations tid som beräknas vara i slutet av januari - i början av februari.  Är jätte tacksam om ni skulle kunna dela med er av tips och råd inför min operationen.

Annons:
[Thiah]
2014-12-22 18:36
#1

grattis att du fått en operations tid.  vart ska du opereras?

Dagarna efter operationen är tröga och gör ont. Men det går över och det är värt att komma ihåg. Tänk positivt och stressa inte. 

Jag spenderade 10 dagar på sjukhuset när jag var 13 år men minns inte mycket då jag sov en hel del. 

Är det något specifikt du undrar över?

Emelie11
2014-12-24 19:39
#2

Jag ska opereras i Uppsala.  Hur många kotor har du fått stelopererade? Läkarna tror att jag fått skolios pågrund ut av att jag har en ''sjukdom'' som heter chiari, någon annan här som  också har det kanske?

[Thiah]
2014-12-29 22:03
#3

jag har Th3-L3 opererade., så sammanlagt 14 kotor.

sandrasoederlund
2015-01-16 16:12
#4

Hej!

Finns otroligt mycket att skriva på denna fråga och det är säkerligen så att olika människor har olika uppfattningar.

Jag reagerade i alla fall väldigt på hur bokstavligen det kändes som att jag hade två stag i ryggen. Jag kände mig jättestel och när jag ställde mig upp för första gången skulle jag kunna ha svurit på att jag var 1 meter längre och 20 kg tyngre, haha. 

Jag upplevde det också som att min fysiska "nivå" nollställdes. Sedan blir allting lite annorlunda, det blir nytt och gå, nytt och stå, sitta, ligga osv osv.

Rehab-tiden var jobbig, men efter  6 månader få gå ut och springa kan ha varit en av de bästa dagarna i hela mitt liv (även om jag typ bara orkade två steg)!

Man får förbereda sig på att det kan bli rätt tufft och att det blir en stor omställning men det är också sådant som gör en starkare och i längden ska det förhoppningsvis leda till att man mår bättre fysiskt men även psykiskt, då många är osäkra med sin krokiga rygg , pucklar och skulderblads-vingar.

Önskar dig STORT stort lycka till!

Upp till toppen
Annons: