Annons:
Etikettandra-behandlingsmetoder
Läst 2073 ggr
Esmiso75
2014-11-05 10:44

Asklepios Katharina Schroth Klinik

Hej! Har en sjuårig son son nyss fått diagnosen annan idiopatisk skolios. Han har 30 grader både uppe och nere. Svenska sjukvården vill erbjuda korsett dygnet runt tills han vuxit klart, vilket för oss låter som tortyr. Vi är intresserade av att prova alternativ träning. Undrar nu om någon hört talas om denna klinik i Tyskland?

Har hört talas om sos clinic i England, men den är dyrare och vi har i nuläget inte pengar till något av dessa, måste söka fonder…

Skriv gärna och berätta om ni vet något!

Annons:
[Thiah]
2014-11-05 10:55
#1

Vart inom svenska sjukvården har ni varit? Korsett är nämligen gjort för att ha medan du växer så att skelettet växer rakt. Jag har själv burit korsett som 13 åring.  Det kanske är npgon annan orsak till varför han just inte kan ha korsett? All skolios hjälps inte av att ha korsett utan kan nästan förvärras istället.

Esmiso75
2014-11-06 06:09
#2

jo han kan säkert ha korsett, det är j u det läkarna här på sahlgrenska vill. Men när jag läser om det blir jag mörkrädd, det deformerar skelettet om man använder det så många år som han skulle behöva, samt försvinner ju all muskulatur från bålen som ska stötta ryggen. Det bästa korsetten kan göra är att stoppa utvecklingen. Jag vill träna för att att minska kurvorna!

[Thiah]
2014-11-06 06:22
#3

Ah förlåt, läste fel. Finns flera här som blivit hjälpta av korsett och därmed sluppit operation. Tyvärr är det ju så att en krökning på 30grader kanske inte slutar växa, speciellt när han kommer i puberteten. Jag själv fick inte minskad muskulatur eller deformerat skelett av själva korsetten utan av andra felbehandlingar. Har själv aldrig hört att en vanlig korsett deformerar skelettet. Hoppas ni kommer fram till rätt metod för er son. Låt det inte gå för länge. Tack vare en velande läkare blev min skolios väldigt allvarlig. Lycka till :)

gronahuset
2015-01-17 09:06
#4

Vad jobbigt för er och er son. Känner igen känslan! Vår dotter har en nattkorsett som överkompenserar krökarna nattetid, då kan man vara utan på dagarna. Jag är osäker på om detta används överallt, men du kan ju fråga. Vi kände exakt som du och bokade tom en månad i London. Men efter att ha varit på extra besök hos sjukgymnasten, teknikern och ortopedteamet då vi verkligen pratat igenom London-kliniken så valde vi att följa den svenska sjukvården och avboka resan. Vi la pengarna på en "vanlig" resa med mycket simning och bad istället då simning=korsettid :) Vi pratade även med andra som varit i London med varierade resultat de fått. Det är dock väldigt viktigt att träna och vår dotter gör verkligen det varje dag+ att hon disciplinerat tränar styrkeövningar hemma med sin pappa. Jag är imponerad över hennes ork! Nattkorsetten har hittills (peppar, peppar) fungerat bra, hennes krök har inte förvärrats alls sedan hon började med den. Vi människor vänjer oss vid det mesta så jag är övertygad om att er son kommer fixa detta, även ni. Jag har hela tiden varit tydlig med till vår dotter att detta inte är en sjukdom, och att det inte är något fel på henne. hennes ryggrad är helt enkelt annorlunda-det upplever jag har stärkt henne också.

Upp till toppen
Annons: