Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 3682 ggr
CamillaS
7/16/14, 2:04 PM

Vad jobbar du med?

Det är lite intressant att veta tycker jag då vi som har problem av våran skolios inte kan jobba inom vad som helst.
Själv kan jag berätta att jag har haft en riktig anställning i hela mitt liv sen jag tog studenten 2006.
Jobbade då på ett café där jag verkligen vantrivdes pga mycket skitsnack bakom ryggen på alla mm. men iaf pga min rygg så hade jag stora problem med det jobbet då det var mycket stå och gå uppgifter,  har även lite bokstavsdiagnoser som t.ex min dyskalkyli som ställde till det för mig en hel del då dom tvingade mig att stå i kassan vilket jag fick ren ångest av!
Efter 8 månader blev jag uppsagd pga arbetsbrist sa dom, men själv vet jag inte vad jag ska tro.
Hade jag fått välja så hade jag aldrig valt café själv, men det var arbetsförmedlingen som såg till att jag fick börja på praktik där som sedan ledde till en anställning på deltid.
Efter det blev jag sjukskriven pga min rygg och lite annat. Sedan har jag varit på lite olika praktikplatser men inget har funkat riktigt bra pga min rygg.
Så nu går jag på en daglig verksamhet istället där jag får träna upp bl.a mitt självförtroende och så småningom ska det även leda till nåt jobb. Men men i dagsläget låter jag framtiden utvisa vad som komma skall. Tar helt enkelt en dag i taget.

Så vad jobbar ni med? 🙂

Annons:
Gasoline
7/16/14, 5:56 PM
#1

Tråkigt att höra om din anställning på cafet, håller tummarna för att din nuvarande arbetsträning kan ge något bättre i framtiden. 

Just nu jobbar jag huvudsakligen med reklamationer, men jag sköter även en del fakturering/fakturor, lageradministration och orderflöde. När jag har tid över eller de behöver folk i produktionen brukar jag vara med där. När jag började min anställning så var jag endast i produktionen. 
Detta fungerar oftast bra för mig rygg, då jag kan variera arbetsställningarna. 

Men längre tillbaka så har jag jobbat med lite allt möjligt, alla jobb har varit bättre eller sämre för min rygg. Men då jag varit i behov av ett jobb så har jag tagit jobben/praktikplatsen ändå. Liftskötare (roligaste jobbet jag haft), städerska, butiksbiträde m.m. 

Absolut värsta arbetsplatsen jag varit på var när jag var köksbiträde på en förskola. Var arbetssökande och berättade för arbetsförmedlingen att jag kanske ville utbilda mig till dagmamma, eller som det så fint heter;  barnskötare/fritidspedagog (har jag för mig). Jag tänkte att detta skulle vara ganska bra då man har ganska fria "arbetsställningar" som dagmamma, man kan variera mellan stå, sitta och gå på ett friare och bättre sätt och det är precis vad min rygg behöver. 
AF var snabba att hitta en praktikplats åt mig, som köksbiträde på en förskola. Jag sa direkt att det inte kommer att fungera då det endast var stående. Men de LOVADE mig att jag skulle kunna vara mer med barnen och se hur det jobbet gick till än vad jag var i köket.
I själva verket fick jag vara i köket hela dagen i princip, ensam. Och då jag fick stå och bära hela dagen hade jag så ont i ryggen när jag kom hem att jag inte kunde göra något. Slutade på den praktikplatsen efter 2 veckor då min rygg verkligen inte klarade av det. Första och enda jobbet som ryggen verkligen inte klarat av, och jag ville inte kämpa för det heller då jag jobbade gratis.

CamillaS
7/16/14, 7:00 PM
#2

#1 Man kan vel säga att jag haft otur i arbetslivet men nu hoppas jag att det ska bli bra då jag trivs väldigt bra på platsen jag är på nu. :)

Vad är det för varor du reklamerar? och vilket företag jobbar du på? :)
Verkar som du hunnit med en del jobb i ditt liv.
Arbetsförmedlingen ja, dom har jag inte så stort förtroende för tyvärr..  Hoppas att det fortsätter att gå bra för dig på ditt jobb. :)

Gasoline
7/16/14, 7:06 PM
#3

#2 Härligt att höra, då får vi hoppas att det utvecklar sig åt rätt håll för dig 🙂 Vad är det ni gör på din dagliga verksamhet? 

Började jobba när jag var 14 år med trapphusstädning, så jag har hela tiden tiden varit aktiv på arbetsmarknaden och har därav hunnit med en del. Förutom det året som jag opererade ryggen förstås.
Nja, jag tar hand om reklamationer på produkterna vi tillverkar. Vi tillverkar mobiltillbehör. 

Ja, arbetsförmedlingen i ett nötskal. Fel person på fel plats. Och de som är bra kan inte göra ett bra jobb för dom är underbemannade. Trist tycker jag…

CamillaS
7/16/14, 7:17 PM
#4

#3 Ja det hoppas jag med! Det är väldigt olika. Eftersom alla som går här har en eller flera boksdavsdiagnoser så anpassas arbetsuppgifterna efter personen i fråga.
Själv är jag ganska ny i gruppen så har vel inte hunnit med så jättemycket, men just nu är vi en grupp på några personer som håller på att lära oss hur man gör en film, vilket jag tycker är väldigt intressant och roligt.
Sedan håller jag även på att plugga till mitt körkort med deras hjälp och ska nu även få lära mig hur man gör en egen hemsida med wordpress. :)
Så man kan vel säga lite som så att uppgifterna blir blandat nytta med nöje.

Oj, ja då har du varit igång ett bra tag i arbetslivet. Aha ok. Behöver man någon utbildning eller så för att få det jobbet?

Precis!

Gasoline
7/16/14, 8:05 PM
#5

#4 Ah, låter superspännande 🙂 👍

Jag är utbildad musiker, inget som direkt hjälper mig i arbetslivet mer än att jag gjort klart en gymnasieutbildning. De arbetsuppgifterna jag har idag har jag fått genom att jag är nyfiken och vill lära mig saker. Det är jättekul att man har fått chansen och förtroendet att sitta med de saker jag gör nu, från att sitta i produktion. 🙂
Men jag misstänker att om man söker ett liknande jobb på ett annat företag så har man ju inte samma förutsättningar att lära sig i små steg och då behöver man nog utbildning i olika datorprogram och liknande.

[Thiah]
7/16/14, 8:06 PM
#6

Jobbat som kassörska, på en frukt och grönt avdelning samt som barnskötare på olika avdelningar. Hur ont jag fått beror helt på hur jag jobbat. Tyvärr är jag rädd för att jag kommer få ont som tusan när jag är äldre.

Annons:
Gasoline
7/16/14, 8:15 PM
#7

#6 Risken finns ju. Man kanske känner att smärtan är överkomlig för tillfället, men jag skulle kunna tro att vi sliter ut och förstör våra ryggar snabbare.

carolinemartina
7/22/14, 11:44 AM
#8

Jag har sedan en tid jobbat extra som barnskötare på förskola. Funkar bra om det inte är för tunga lyft men mer än tre dagar klarar jag inte på en vecka och ibland får jag helt enkelt bita ihop ändå. Hoppade in och jobbade som städare på samma förskola ett par gånger och det var bland de värsta och smärtsammaste för min rygg vilket kändes x antal dagar efter kan jag säga, har även testat att jobba som telefonförsäljare vid två tillfällen men efter att ha suttit fyra timmar i  en stol blir de som korvstoppning i ryggen. Under min gymnasietid praktiserade jag i butik vilket slutade med akuten och en diagnos på trochanterit i höfterna, jag kan bita ihop men de leder till en viss punkt då de går på huvudet och gör mig alldeles svimfärdig så jag blev helt enkelt sjukskriven från min praktik och känner mig så smått orolig vad min kropp kommer klara att försörja mig på. Något jobb som jag kan klara fem dagar i veckan och så. Funderar på att läsa vidare men eftersom jag inte ens vet vad jag skulle klara vet jag heller inte vad jag ska läsa till. Såklart beror mycket på att jag är stelopererad hela ryggen från tredje halskotan till fjärde ländkotan så de finns knappt något utrymme för att växla ställning i ryggen eller sträcka på ryggen alls tyvärr.

// Caroline Erlandsson www.carolinemartina.devote.se

Upp till toppen
Annons: