Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 4301 ggr
Wintsu
2014-05-25 22:24

Åka berg- och dalbana med stelopererad rygg

Hallå! 

Har något av er gjort det? Jag har inte åkt berg- och dalbana sedan jag opererades (sju år sedan) och är lite sugen på att åka till Liseberg i sommar.

Är lite feg och nojig eftersom det kanske kan bli ryckigt under färden så vill gärna veta om någon av er gjort det och vad ni i så fall tyckte om det? Fick ni ont i ryggen efteråt? Upplevde ni att det var ryckigt?

Annons:
Juliasundstrom
2014-05-25 22:31
#1

Jag har gjort det och jag upplevde inte alls att det var jobbigt, så tänk du inte på det :) Ha så kul!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Gasoline
2014-05-26 11:47
#2

Kul att du startat denna tråd, här oxå haft denna fundering. Jag älskar att åka karusell med är precis som du rädd för att det ska bli stötigt och ryckigt, då min rygg är ganska känslig för detta. Man kan ju lixom inte gå av efter halva ön det inte skulle fungera. :-/

Wintsu
2014-05-27 19:11
#3

Julia, vad åkte du för dalbanor? Antar att det var Liseberg du besökte. Jag är sugen på den nya Helix :)

Gasoline, eller hur! Man vill ju vara försiktig men samtidigt vill man inte känna sig begränsad. Som tur är åkturerna inte längre än två minuter så man får hoppas på att ingenting händer då. Jag är mest orolig över att man kommer ryckas från ena sidan till den andra.

citytjejen
2014-05-30 16:22
#4

Nu är det visserligen över 20 år sen som jag stelopererades, men jag har åkt mycket bergochdalbana och det har gått utmärkt! Har hoppat fallskärm några gånger också och det gått bra det också🙂

/Christina

[Thiah]
2014-05-30 17:30
#5

Jag har åkt massor av karuseller på Gröna Lund  efter min skoliosoperation och sällan haft problem. Lite reagerar ryggen på berg och dalbanans g-krafter men inte så mycket att jag inte skulle våga åka. 

Mina muskler klarar inte riktigt av alla karuseller men de är så himla trasiga från innan skoliosen så jag är inte förvånad.

Agnez94
2014-06-04 16:47
#6

Inga problem för mig heller. Grejen är ju att när du väl åker ner för första stupet så pressar kraften (vilken kraft är jag inte säker på) ner dig så pass att du inte kan röra dig, så stötigt och ryckigt blir det nog inte. Det kanske är mer på vägen upp eller vid inbromsningen. Men åk du! Man måste få leva lite också fast man är stelopererad 😃

Annons:
[ElinTjej]
2014-06-07 18:28
#7

Jag har för någon veckor sedan varit på 3 månaders kontroll i Uppsala. Då frågade jag faktiskt läkaren hur det skulle gå med att åka berg och dalbana. Han sa att det var helt okej att göra det. Så nu ska jag, Allistjej (användarnamn på ifokus), mamma och pappa åka på semester till Ullared och kanske åka till Lisseberg dagen vi åker hem. Hoppas det går bra att åka både för dig å mig 😉

Juliasundstrom
2014-06-17 21:57
#8

Jag har åkt allt på liseberg och det är inga problem! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
2014-07-03 10:04
#9

Jag har åkt berg och dalbanorna på grönalund. Den äldsta banan som heter jetline är faktiskt väldigt ryckig, speciellt i svängarna men det har gått bra endå. :)

Upp till toppen
Annons: