Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 8814 ggr
lindizz85
5/19/14, 1:02 PM

operera ut skruvar och stag.

Har idag fått veta att de behöver operera ut skruvarna och stagen. Jag är stelopererad i alla kotor. Är det någon som gjort detta innan som kanske kan besvara lite av mina frågor? Tex hur lång tid tar op? hur påverkad är man efteråt? hur länge blir man kvar på sjukhuset? och hur länge behöver man vara sjukskriven?  Oerhört tacksam för svar Mvh Linda

Annons:
Wintsu
5/20/14, 9:27 AM
#1

Hej! Varför behöver de operera ut skruvarna och stagen? Har du ont av dem?
Juliasundstrom här har gjort en sådan operation, så ta kontakt med henne :) Hon lär svara i denna tråd snart :)

Juliasundstrom
5/23/14, 10:22 PM
#2

Hejsan! 

Jag opererade ut allt för fem veckor sedan. Det är en tuff operation och återhämtning (tyckte jag) men inte lika illa som första operationen såklart. Min rygg gick tillbaka lite så det jag haft problem med är smärta ifrån alla muskler som drar och spänner pga det. Först nu börjar jag känna mig okej så det tar tid! Hur kommer det sig att du ska ta ut dom? :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Juliasundstrom
5/23/14, 10:25 PM
#3

Svarade kanske inte helt på dina frågor. Operationen går ganska fort men iom att du är opererad i alla kotor (Nacke också??) så kanske det tar ca 2 timmar. Jag var på sjukhuset i 4 dagar men egentligen vill de skicka hem en redan dagen efter för att de tycker att det är en sådan liten operation i jämförelse med steloperationen. Det gäller bara att stå på sig, för man mår inte prima vill jag lova även om personalen verkar tro det! :) Sjukskrivning är nog väldigt individuellt men en månad ca skulle jag gissa, för så ont hade jag iallafall, men det beror såklart på vad du jobbar med :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

lindizz85
6/22/14, 10:11 PM
#4

Jag är stelopererad från första kotan vid svanken till första kotan i nacken. Och nu ligger tydligen en stor ryggmuskel i ryggen på spänn. Och att operera ut skruvar och stagen är tydligen den ända lösningen. När jag stelopererade mig var jagdålig i ett år efter så jag är väldigt orolig för att bli så dålig igen. Men som jag förstår så blir man väldigt påverkad ett tag efter? Tack för svaren

CamillaS
7/3/14, 9:37 AM
#5

Jag är inte opererad i hela ryggen utan bara bröstryggen, men jag har också fått ta ut alla stag och skruvar. Tyvärr minns jag inte riktigt hur lång tid jag hade ont efteråt. Men min operation blev även lite speciell eftersom den gjordes pga att min kirurg på första skoliosoperationen råkat skruva in en skruv i aortan på mig så då blev det bestämt att ta ut allting. Operationen togsammanlagt 12 timmar. Men idag mår jag iaf bra fortfarande ryggont men det blev bättre när dom plockade ut allt från ryggen. Jag tror att du kommer återhämta dig relativt fort, bara att ta en dag i taget och tänka att det blir bättre. :) Vet du när din operation blir av?

lindizz85
7/4/14, 12:06 AM
#6

Okej. Herre gud :-( ne jag vet inte än när det blir. Trodde skoliosen var ett avslutat kapitel i mitt liv :-(

Annons:
CamillaS
7/4/14, 9:07 AM
#7

#6 Ja det var inte roligt att få reda på det efter att ha gått med det så i 8 års tid. Det var i samband med att jag var med i en trafikolycka som dom upptäckte skruven. Men skönt att den är borta nu. Ok håller tummarna att det blir snart så att du slipper fler saker sen. För mig är nog min skolios ett avslutat kapitel vad jag vet.

Matildat
2/19/18, 9:48 AM
#8

Hej! Funderar också på att ta ut skruvarna då jag haft kronisk smärta bak i mitt högra skulderblad och tror att det är en skruv som skaver. Men hur har det gått för er sen som opererat ut skruvarna, har ryggen forsatt vara rak eller har kröken/ krökarna kommit tillbaka?

CamillaS
2/19/18, 12:09 PM
#9

Tycker du borde prata med din läkare som opererade dig. Ibland är dom inte så villiga att vilja ta ut det som opererats in om det inte verkligen är nödvändigt.
Jag har inte röntgat ryggen sen dom tog ut allt, men jag tror att jag är rak fortfarande, eller ja så rak jag nu blev efter operationen. :)

Upp till toppen
Annons: