Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 2542 ggr
Juliasundstrom
5/15/14, 9:41 AM

Heriditet

Jag vet inte om det diskuterats här, men jag är lite nyfiken på hur många av er som har någon i släkten med skolios, främst i den närmsta familjen tex syskon, mamma eller pappa. 

Själv så var det jag och min tvillingsyster som drabbades av skolios i vår familj. Enligt pappa ligger det lite i släkten på hans sida men det finns ingen med nämnvärd stor skolios

Så hur är det för er? Berätta gärna :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
[Thiah]
5/15/14, 10:05 AM
#1

Mamma och syster har vad jag vet.  Ingen av dem har lika illa som jag men min syster har värre skolios än min mamma.

luddan
5/15/14, 1:39 PM
#2

syster son och farmor..

Anna
5/15/14, 2:21 PM
#3

Mamma och syster, fast de har väldigt lindrigt och har aldrig behövt behandla.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Wintsu
5/16/14, 10:27 AM
#4

Min tvilling och storebror har också skolios men bara lindrig (ingen av dem har behövts opereras som jag). Mamma har också lindrig skolios, så verkar ligga på mammas sida. 

Min läkare sa att min är värst på grund av att jag är så överrörlig.

CamillaS
5/16/14, 5:23 PM
#5

Min mamma har det och är opererad precis som jag.

Malin1969
5/16/14, 10:27 PM
#6

Jag är opererad,min tvillingbror har behandlats med korsett

Annons:
Juliasundstrom
5/23/14, 10:20 PM
#7

Så kul att se att det är fler än jag som har en tvilling med skolios! Det verkar ändå vara ganska vanligt utifrån era svar att det går i släkten då :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
5/23/14, 11:04 PM
#8

Jag är också tvåäggstvilling, men vad vi vet så har inte min tvillingbror skolios. Inget som har kollats upp iaf.

citytjejen
5/30/14, 4:25 PM
#9

Min mamma har skolios men mycket lindrig, så hon har aldrig behövt någon behandling då kröken är liten. Sen tror mamma att min morfar också hade skolios, han var lite sned så att säga. Jag däremot är stelopererad!

/Christina

Agnez94
6/8/14, 8:06 PM
#10

Mamma har skolios, brorsan har väldigt mild skolios och min pappa och hans sida dras med dålig hållning. Finns nån annan på mammas sida som har nån form av ryggproblem också

Bellena
6/8/14, 8:47 PM
#11

Jag vet ingen annan än jag i släkten.

Jag kom däremot direkt att tänka på att jag träffat en kvinna med skolios vars båda barn har skolios.

Juliasundstrom
6/17/14, 9:56 PM
#12

Kul att få höra era svar :) Det verkar vara mer vanligt än jag trodde att det gick i släkten! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Lexlex
8/1/14, 5:27 PM
#13

Jag har två halvsystrar, en på mammas sida som jag vanligtvis aldrig kallar för halvsyster utan 'lillsyrran' o en på pappas sida och vi har alla tre skolios.. Lillsyrran verkar ha lika kraftig skolios som mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: