Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 2492 ggr
Gasoline
2014-05-08 19:31

Vad är skolis?

Även om jag har skolios själv så vet jag tyvärr inte jättemycket om det tyvärr. 

Vad är skolios egentligen? Självklart vet jag vad det är, men jag menar mer om det är en typ av en missbildning, sjukdom eller vad det nu kan vara?

Annons:
[VSK]
2014-05-08 19:47
#1

skolios är en sned ryggrad.. Typ S-formad. 

Jag har själv skolios oxå, men jag har en lindrig form och den påverkar inte mig negativt.

-vet faktiskt inte hur den klassas. Missbildning kanske 🤔

Lia
2014-05-08 19:49
#2

Det går ju att läsa lite på "om sajten".

Gasoline
2014-05-08 20:14
#3

#1 Där ser man. Det är ganska vanligt ändå, har jag märkt. På gott och ont. 

Att det är en krökning/rotering av ryggraden vet jag. 

Funderingen var mer hur man specificerar det egentligen, någon "kategori" bör det ju ingå i precis som allt annat? 🤔

Kollade in under fliken "om sajten", hade inte sett att så mycket info stod där. " Skolios är ingen sjukdom utan just bara en beskrivning av ryggradens utseende. "

Man är det verkligen så lätt att det verkligen bara är en beskrivning utav ett utseende? Det är ju inget utseende dom flesta har. 😐

Vart tvungen att googla lite och hittade detta. 

"Skolios kan också bero på medfödda missbildningar, eller sjukdomar och skador i muskler och nervsystem."

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Skolios/

Agnez94
2014-05-10 21:22
#4

Angående utseende så är det ryggraden i sig som har har ett annorlunda utseende i jämförelse med det "normala". De flesta människor har krökar i ryggen men oftast så små att de inte märks. skolios kan vara idiopaktisk (ingen känd anledningen till varför den uppstått). Idiopatisk skolios kan också delas in i tre kategorier efter åldern den upptäcktes i

* Infantil 

* Juvenil

* Adolesent

Majoriteten av skoliosbärarna är tjejer

CamillaS
2014-05-11 13:23
#5

Det finns två artiklar på sajten om det, här och här . 🙂

Upp till toppen
Annons: