Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 4699 ggr
Juliasundstrom
5/1/14, 9:58 AM

Tillbaka efter min operation!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans! Det var ett tag sedan jag var inne här nu. 

Opererade ut mitt sista stag för två veckor sedan nu och allt har gått bra. Under operationen hittade de att skruven som satt i T6 hade gått lite på utsidan av kotan samt satt löst. Det är just där jag haft ont så det känns jätteskönt att de hittade att något faktiskt var fel när jag hela tiden fått höra att allt ser normalt ut. Jag har känt mig fruktansvärt jobbig som vart där och klagat men hela tiden fått höra att inget vart fel. När kirurgen hade plockat ut alla skruvar och stag tittade han även igenom steloperationen och hittade att det inte läkt ihop så bra mellan T10 och T11. Han kunda alltså röra ryggraden där emellan vilket inte ska vara möjligt om det hade läkt som det skulle. 

Jag har haft ganska ont och står fortfarande på 5mg oxycontin morgon och kväll för att klara vardagen, försöker att hålla nere på oxynormen så mycket som möjlig och det brukar bli 1 eller 2 per dag. Den första veckan efter op stod jag på 10mg oxycontin morgon och kväll samt åt stora mängder oxynorm. Jag åt så mycket oxynorm på sjukhuset att de frågade mig om jag inte kände av att de verkade haha. Väl hemma åt jag ca 6-7 om dagen tillsammans med mitt oxycontin för att klara mig, jag hade väldigt ont i alla muskler som fanns i ryggen. 

Nu när det gått två veckor så börjar jag känna att livet kommer tillbaka lite. Jag har fortfarande väldigt ont men det börjar bli bättre. Jag kan sova på mage, vända mig bättre i sängen och jag kan knyta på mig skor. Jag känner en stor skillnad mellan denna operationen och min förra där jag tog ut mitt ena stag men hade ett kvar. Nu när allt är borta känner jag att ryggen sjunker ihop mer (även om den fortfarande ska vara stelopererad) och det gör att det drar i alla muskler runt bröstkorgen mm. Efter andra operationen åkte jag till Indien efter tre veckor. Det vet jag inte om jag hade fixat nu, men än så länge är jag ju förstås bara inne på andra veckan. 

Det värsta är att vakna varje natt och ha ont. Nätterna är hemska. Jag får så ont att jag måste ta en oxynorm för att komma upp på morgonen. 

Såå där var en "liten" uppdatering från mig ;)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Juliasundstrom
5/1/14, 9:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här är mina skruvar som plockades ut denna gången.

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Lexlex
5/1/14, 6:57 PM
#2

Vad skönt o höra att allt gått bra! Blev lite nyfiken på d där mellan t10 o t11.. Lät dem d bara va så ele va gjorde dem?

Wintsu
5/3/14, 12:47 PM
#3

Hej!
Vad bra att det gick bra och hoppas du slipper smärta i fortsättningen!

Du säger att ryggen har sjunkit ihop, är det något som du känner eller har du märkt det när du sett dig själv i spegeln etc?

Känns ju konstigt om den skulle sjunka ihop när du är stelopererad så hoppas det kommer se bra ut på röntgen när du ska sjukhuset och kontrolleras :)

CamillaS
5/5/14, 7:19 AM
#4

Vad bra att det äntligen är över för dig och att du nu förhoppningsvis slipper fler operationer. Trevligt att du fick dina stat och skruvar. Jag frågade också efter mina på min andra operation men då fick jag ett nej till det. Minns inte riktigt vad anledningen var, men har för mig att det rörde sig om att dom var dyra eller nåt. Ingen aning men blev iaf väldigt besviken. :( Hade varit häftigt att ha dom där titandelarna hemma som man hade haft i ryggen i 8 år innan dom togs ut. Men aja skönt att du är på bättringsvägen iaf. :)

Juliasundstrom
5/7/14, 10:10 AM
#5

#2 Mellan T10 och T 11 gjorde dom om steloperationen :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Juliasundstrom
5/7/14, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag ser tydligt i spegeln och känner själv att jag sjunkt ihop! :) såhär ser jag ut nu och inna var jag lite sned åt andra hållet istället så jag märker det tydligt!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Juliasundstrom
5/7/14, 10:33 AM
#7

Tack camilla! Tråkigt att du inte fick dina skruvar :( Känner du att du blivit snedare utan dina stag eller är det som vanligt?

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
5/8/14, 10:43 AM
#8

Det borde nog kännas som vanligt eftersom jag inte har tänkt på det så mycket. :p Men det skulle vara intressant att röntgas igen och se om gradtalet är samma som efter första operationen eller om jag har sjunkit ihop något fast utan att tänka på det. Hur går det med smärtan då? Börjar det kännas bättre?

Juliasundstrom
5/10/14, 9:32 PM
#9

Haha ja då så ;) Har du inte röntgats efter att du tog ut stagen? 

Har tyvärr fortfarande väldigt ont vilket jag inte alls förväntade mig då jag efter 3 veckor sist var näst intill återställd. Nu har det snart gått 4 veckor och jag har fortfarande stora besvär av ryggen. Värk i hela ryggen men värst är vänster sida vid nedersta revbenen. Kan inte hosta, inte nysa, inte skratta och inte åka över något gupp när jag åker bil utan att få en fruktansvärd huggande smärta som gör att jag tappar andan. Mycket konstigt!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
5/11/14, 1:35 PM
#10

Hmm.. Det måste jag ju ha gjorts, men har inget minne av det haha. :P

Oj usch lät ju inge bra alls! :(
Hoppas det försvinner fort. Inte roligt att ha så pass ont. Antar då att du knaprar massa värktabletter också?

Juliasundstrom
5/12/14, 2:20 PM
#11

Jag har slutat helt med värktabletterna då jag inte vill bli mer beroende av dom än vad jag redan är. Har abstinens på kvällar och nätter bara av att ha ätit dom i tre veckor så mer vill jag inte ta. Just nu försöker jag att klara av smärtan utan värktabletter då jag hellre har ont än abstinensbesvär hela nätterna som gör att jag inte kan sova en blund! :/

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Upp till toppen
Annons: