Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 1524 ggr
Lexlex
4/13/14, 11:29 PM

när 6 månader gått..

till alla er som är opererade.. vad fick ni göra och inte göra efter 6 månader post op?

Fick ingen direkt bra beskrivning av läkaren.

Annons:
Bellena
4/16/14, 10:57 PM
#1

Jag vet inte heller riktigt vad jag får göra. Jag har nu slutat gå hos sjukgymnast och hon tyckte att mina planer på vattengympa lät bra, men annars vet jag inte.

Idag dammsög jag för första gången och det kändes inte alls bra i ryggen. Så jag tror jag överlåter det åt någon annan ännu ett tag… ;)

Jag ska kanske på något återbesök snart då kan jag fråga vad jag får göra nu.

(vi opererades samma dag som du kanske minns)

Anna
4/17/14, 10:45 AM
#2

Efter 6-7 månader fick jag börja rida igen, och hade jag gått i skolan hade jag även fått vara med på idrottslektionerna, men jag hade redan tagit studenten. Annars fick jag börja röra på mig och "sporta" försiktigt.

Det har gått 2 år sen min op nu och jag får fortfarande ont vid typ dammsugning och ridning, så jag är fortsatt försiktig med allt jag gör, men får i praktiken/på papper göra vad som helst. Det bästa tror jag är att göra det som känns bra, ansträng dig inte för mycket och ta det så lugnt du kan.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lexlex
4/22/14, 8:55 PM
#3

#1 jovisst minns jag d! :) Jag fick börja städa o sånt redan efter en månad o dammsög efter två… Så olika d kan va :p

Bellena
4/23/14, 11:31 PM
#4

#3 Jag och sjukgymnasten har inte pratat om det men jag fick ett papper med mig från sjukhuset efter operation. Där står det att tyngre aktiviteter som att lyfta tungt och mer krävande sportsliga aktiviteter ska undvikas helt de första 6 månaderna. Nu är ju inte dammsugning en av de allra mest krävande sakerna, men för mig kanske det är för mycket just nu.

Jag ska inte vara "för duktig" utan undvika sådant som jag inte mår bra av, tänkte jag. Just i dagarna har jag ont och är lite orolig för att något är fel, ska röntgas i maj, får se då om det ser ut som det ska eller inte.

Lexlex
4/30/14, 9:04 AM
#5

Jo ansolut d gör du helt rätt i! Önskar att jag själv kunde ta d lite lugnare men har rätt svårt till d.. Lycka till med röntgningen i maj, ska hålla tummarna för dig att allt e bra ;)

CamillaS
4/30/14, 2:40 PM
#6

Minns inte exakt. Men precis som Anna sa så fick jag inte vara med på den före sex månader hade gått. Annars tycker jag överlag att sjukvården är dåliga på att ge ut information om sådana här saker.

Annons:
Agnez94
5/16/14, 5:17 PM
#7

Min läkare gav mig inga ordinationer angående rörelse, han tyckte jag skulle köra fullt ut efter 2-3 månader 😂, men han är litet galen också! Sjukgymnasten sa så här: 2 månader - simning, 3 -6 månander Börja med lättare träning, 9 månader - fullt ös igen, om man klarar det vill säga.

Upp till toppen
Annons: