Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 3000 ggr
[Thiah]
2014-03-31 11:18

Lungkapacitet.

Var idag hos läkaren och fick kolla upp lungkapaciteten med spirometriundersökning. Har 40% lungkapacitet som nu lite förvärrats av att jag är gravid. För mig var det egentligen inga nyheter men det känns bra att ha en ganska exakt siffra och att ha det på papper. 

Hur är det med era lungor efter skoliosen?

Annons:
Gasoline
2014-04-01 19:28
#1

Oj, bra fråga. Fick göra ett test genom att andas i en slang innan operation men jag har aldrig fått veta något resultat :-/

[Thiah]
2014-04-02 06:37
#2

#1 Spirometri test heter det när man andas i en liten slang med ett munstycke på. 

Gjorde det 2005 innan andra operationen men fick då bara veta att jag har dåliga lungor men att operationen ändå kunde göras. Nu fick jag siffror på hur dåligt läget är, fast det nu är lite förvärrat av att jag är gravid.

Gasoline
2014-04-02 09:06
#3

Tråkigt att höra :-( Det verkar som att alla får väldigt mycke info om sin skolios och tillstånd, eller så är det jag som frågar för lite :-/

[Thiah]
2014-04-02 09:28
#4

Jag fick bara info nu för att jag gör undersökningar här i finland inför min förlossning. Annars har jag haft turen att ha en mamma som jobbr inom vården så hon har kunnat skaffa kopior på en del saker + förklara dem. 

Men man har rätt att få kopior på sina journaler + röntgenbilder så det kan du alltid skaffa om du vill.

Anna
2014-04-02 10:41
#5

Jag gjorde en spirometri inför min op för två år sedan, och har bara fått beskedet att jag hade "väldigt nedsatt kapacitet", men inga officiella siffror/procent. Min kirurg sa att jag blir kallad om ca 3 år (när det gått 5 år) för att göra en ny spirometri, för forskningens skull. Hoppas på att få en siffra då, vore intressant att veta! Jag har eventuellt fått något förbättrad lungfunktion nu efter op, men inte mycket enligt honom då jag är väldigt platt i bröstkorgen (har nästan ingen kyfos alls).

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CamillaS
2014-04-13 08:43
#6

Jag kan inte minnas att jag fick göra någon spirometri överhuvudtaget. Så jag vet faktiskt inte hur det är med min lungkapacitet. Varken före eller efter operationen. Skulle dock vara intressant att veta. #0 Grattis till graviditeten! :D Hoppas förlossningen kommer gå bra. Är det långt kvar till den stora dagen?

Annons:
[Thiah]
2014-04-13 10:17
#7

#6 tack! :) beräknad födelse är den 23 april så när som helst kan han dyka upp :)

CamillaS
2014-04-13 11:43
#8

Oj hoppsan så trevligt! Ja då får jag önska dig lycka till!

Är det din första eller har du barn sen innan? :)

[Thiah]
2014-04-13 11:51
#9

Första så det ska bli spännande :D

CamillaS
2014-04-13 11:56
#10

Åh ännu mer spännande! 😃Kul! Du får uppdatera sen hur det gått tycker jag. 🙂

Upp till toppen
Annons: