Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2504 ggr
Anna
2014-03-17 14:26

2 års-kontroll

Imorrn ska jag på min 2 års kontroll efter op, för att träffa min kirurg och försöka dra igång en utredning om hur mycket (lite) jag egentligen kan jobba. Min värk i ryggen blev inte bättre efter op, och jag har dessutom sedan operationen fått viss ny smärta som jag inte hade innan, bl.a något som jag tror är kramp runt en skruv/staget (men som min kirurg inte tror på). Vissa dagar är jag helt och hållet sängliggande pga den krampen/värken, som kan uppstå från absolut ingenting (ibland får jag den när jag varit iväg och gjort massa grejer, ibland får jag den när jag inte lämnat huset alls). Receptfria värktabletter hjälper inte. En bra dag för mig kan jag gå ut och gå en promenad, kanske dammsuga, kanske gå på stan en sväng - sedan är jag helt slut i ryggen och måste sitta/vila resten av dagen. Någon som känner igen sig? 

Jag försöker träna en del, ett par gånger i veckan. Träning får jag inte ont av så länge jag kör korta intensiva pass och inte drar ut på dem för länge, så det är skönt att kunna göra något fysiskt och hålla igång.

Jag tror inte att det är enbart skoliosen som ligger bakom min smärta & värk, utan misstänker fibromyalgi då det finns i närmsta släkten. Hur som helst så längtar jag efter att bli trodd och att inte behöva ha dåligt samvete för att jag inte kan jobba som andra, så jag hoppas på en problemfri och relativt snabb utredning.

Ville bara skriva av mig :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Juliasundstrom
2014-03-18 11:21
#1

Lycka till Anna! Förstår hur jobbigt det måste vara för dig med all smärta och jag hoppas att läkaren tar dig på allvar. Det värsta som finns är att inte bli trodd. Uppdatera oss gärna om hur det gick :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
2014-03-18 14:15
#2

Åh fy vad jobbigt! Håller med Julia att det är något av det värsta som finns att inte bli trodd på av sin läkare. Har fått kämpa lite med min med i form av smärtproblematik.

Jo känner igen mig i lite av det du skriver. Jag har själv svårt för att gå på stan. Efter någon timme eller så så vill jag bara sätta mig ner, helst ligga, men det finns det ju inte möjlighet till i ett köpcenter.
Har även nåt konstigt problem med mina fötter som gör att jag få väldigt ont i dom också av att gå länge. Så där har jag två problem att tampas med.
Men man lär sig att leva med smärtan i viss mån även om det är jobbigt. Men min smärta blev iaf bättre efter att dom tog bort alla skruvar och stagen. Men den smärtan som jag har kvar kommer jag nog få leva med resten av livet. :(

Hoppas du lyckas övertyga din läkare så denne tror på dig. Lycka till! :)

mickan.a
2014-03-19 06:09
#3

Trist att höra. Tyvärr är det ungefär samma för mig. Svårt att veta vad som är vad när smärtsystemet i kroppen är så komplicerat. Kram till dig/er!!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

[Thiah]
2014-03-21 08:38
#4

Hur gick det hos doktorn?

Anna
2014-03-21 10:13
#5

Tack hörni!

Tyvärr gick det väl som det brukar, dvs läkaren säger att allt ser bra ut, jag borde inte ha ont, borde kunna göra allt som alla andra. Jag hittar aldrig riktigt orden och nu i efterhand önskar jag att jag kunde stått på mig mer och sagt rätt saker. Han tyckte jag "såg frisk ut", så det "borde ju inte vara något fel" på mig. Han hittade dock den ömma punkten jag pratade om i #0, och när han tryckte där så kom krampen direkt och den höll i sig hela dagen och natten sedan, men han tog inte upp vad man kan göra åt det utan sa bara att det KAN ha att göra med metallen i ryggen, men antagligen är det "bara muskulärt". Och när jag nämnde att jag ev. misstänker annan kronisk smärta än bara skolios så tyckte han det var "synd att jag blandade in det när jag ser så frisk ut". Jag kom ut ur rummet gråtandes - återigen ingen som tror på mig.

Så nu verkar det som om jag får börja om på ruta ett på vårdcentralen. Blandade känslor. Förhoppningsvis får jag träffa en läkare där som faktiskt tror på mig och kan hjälpa mig.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Jeanettejon
2014-03-21 12:10
#6

Jag har hört många historier om att läkarna ignorerar människors smärta och bara mer eller mindre menar att man får leva med det. Det är sjukt. De borde undersöka dig för ALLT tills de hittar något. Håller tummarna att allt ordnar sig!

Annons:
Juliasundstrom
2014-04-04 16:00
#7

Usch vad tråkigt att höra Anna! Hoppas du kan få bättre hjälp från vårdcentralens sida!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
2014-04-13 08:36
#8

Asså fy vad man blir arg på sådana läkare! Tyvärr har jag varit i den situationen själv, så vet också hur det känns att inte bli trodd på. Jag hoppas verkligen att du får komma till en läkare som tror på dig nästa gång och att du blir ordentligt undersökt tills dom hittar vad som är fel. Stå på dig Anna även om det är jobbigt och svårt! Tyvärr verkar tjat vara ända sättet att få hjälp idag. :(

Anna
2014-04-13 10:23
#9

Tack hörni! 

Jag väntar på att få en tid hos VC, hoppas på att de kan hjälpa mig.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: