Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 1797 ggr
gronahuset
3/7/14, 9:53 AM

Krök i nackryggen

Min dotter som är 12 har fått nattkorsett och nyss röntgats för att se om den fungerar. Hon har en av sina krökar långt upp i nackryggen och eftersom korsetten inte kan gå så högt så skulle den kröken kunnat förvärras av korsetten. Men det verkar fungera bra i tack och lov. Skoliosteamet är överlag ganska okunniga om den kröken som sitter så högt, säger att de inte vet. Att de inte haft så många med detta osv. Är det någon av er som har erfarenhet av hög krök? Vi vill gärna åka till London med vår dotter också, tidigare var hon positivt inställd till det, men inte nu. Nu vill hon absolut inte dit eftersom hon säger att hon "känner sig sjuk" om hon ska vistas där med andra med skolios, och hon tror inte att hon kommer träna 30min/dag efter att hon kommit hem. Det vet jag att hon skulle för hon är väldigt disciplinerad, men däremot skulle hon tycka det vore jobbigt att ha detta "måste" över sig varje dag. Jag har sagt att jag kan gå ner i arbetstid och träna med henne, men just nu är hon inte motiverad. Hur skulle jag kunna motivera henne? Har försökt med att vi kan semestra ohc shoppa i London men det hjälper inte.. Skoliosteamet tycker vi ska lägga londonpengarna på en annan semester i stället och tex träna på den resan, simma etc.

Annons:
Spieluhr
3/7/14, 12:39 PM
#1

Jag hade tre krökar när min skolios upptäcktes, en satt då väldigt högt upp som med hjälp av korsetten blev helt rak. Hade endast två krökar kvar sedan, som på grund av sjukhusets slarv förvärrades enormt och min sista utväg var operation om jag inte ville ha mina organ krossade av min bröstkorg.

Vet att det ska finnas något inlägg på forumet om folks erfarenhet på den där londonkliniken, sedan kan du ju läsa mer på resten av internet om du inte redan gjort det. Har hört att det dock fungerar bättre på folk med mindre skolioskrökar än om hon har väldigt grava.

''Motivationen'' kan vara att det är värt att göra allt för att undvika att kröken förvärras och att förhindra att operation är det enda som kan åtgärda hennes rygg. Operation är ingen rolig process, och om jag hade haft en mindre krök och kunnat åtgärda det med andra behandlingar - hade jag utan tvekan gjort det.

Missförstå mig inte, min operation blev lyckad. Jag är inte förlamad och jag förblödde inte. Men hade jag kunnat undvika operationen så hade gjort det.

Upp till toppen
Annons: