Annons:
Etikettkorsettbehandling
Läst 1742 ggr
Tokyo
2014-03-06 13:35

Lycklig

Idag för bara några timmar sedan satt jag i väntrummet och var nervös. Vad skulle doktorn säga? Måste jag använda korsetten ytterligare 1 år? De röntgade ryggen samt vänsterhanden (för att se om jag växt klart, det sitter tydligen något ben i handen som dom kollar på) och jag fick sedan gå iväg till överläkarens kontor och mäta mig, stående och sittandes. Sedan väntade jag på att läkaren skulle komma. När hon kom visade hon oss röntgenbilden på handen och sa att jag inte var helt klarväxt än, och då trodde jag såklart att hon skulle säga att jag var tvungen att fortsätta använda den 20 timmar/dygn, men sedan sa hon att jag skulle börja använda den 8 timmar/dygn istället, alltså bara på natten. Hon visade oss också bilderna på ryggen, hon jämförde den från December 2012 med den de nyss hade tagit. Hon sa att det var i princip lika många grader nu som då, det hade inte ändrats så mycket på 1 år och 3 månader. I december var min rygg ungefär 29 grader sned, och nu är den runt 32 grader, så det var sååå mycket bättre än jag någonsin hade vågat önska. Jag var beredd på att det skulle vara 40 grader eller liknande, nojig som man är. Är jätteglad just nu och jag tycker att jag har klarat det rätt bra. Jag är ju i och för sig inte klar med korsettbehandlingen än, utan jag ska sova med den i 6 månader, men det är enormt stor skillnad på att ha den hela 20 timmar per dygn och att endast ha den på natten. Att det bara ändrats med ca 3 grader på över 1 år med korsett (och tyvärr rätt mycket fuskande de senaste 2 månaderna, jag stod inte ut) är jag riktigt glad över. Jag är nöjd. Jag är nästan klar med min korsettbehandling och ändå har min rygg inte förändrats så värst mycket. Jag har snart klarat mig igenom det här. Jag önskar alla andra skoliosare här lycka till med korsetter, operationer och smärtor! Jag överlevde det värsta, och jag är STOLT! Styrkekramar ❤️

Annons:
Anna
2014-03-06 14:51
#1

Vad duktig du har varit, grattis!

Måste vara jätteskönt att bara behöva ha den på natten. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Juliasundstrom
2014-03-06 21:27
#2

Vad härligt att höra! Glad för din skull, det är en enorm befrielse! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Agnez94
2014-03-07 18:33
#3

Grattis! Korsett är verkligen hemskt 😮

Jag ökade själv med 1 -3 grader per år mellan åldrarna 11 - 15. Sen fick jag en massiv ökning vid 15 - 16 års ålder, blev opererad vid 17. Men det var tydligen väldigt ovanligt, blev chockad själv 😃. Men allt är bra nu (20 år).

[ElinTjej]
2014-03-08 18:48
#4

Kul å höra att du slipper din korsett på dagen! Hoppas att du kommer ha det bra utan ditt plastskal under dagen ;) Det är superjobbigt med korsett! Fast nu när jag ska bli opererad om ungefär en vecka så slipper jag min korsett helt å hållet!! Stora kramar Elin!! 🤗

Upp till toppen
Annons: