Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 5781 ggr
Juliasundstrom
2014-03-04 10:33

Har ni svårt att visa era ärr?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många har pratat med mig och sagt att de tycker att ärret är så fult och att man har svårt att visa det för andra, att man skäms över det. Själv tycker jag inte att man någonsin ska skämmas över det ärr som skoliosoperationen orsakat, man ska vara stolt bärare av detta, för det är något som visar hur stark man varit och att man faktiskt klarat av en sådan stor operation! 

Jag klär mig gärna i kläder som visar upp mitt ärr, för jag vill visa att jag inte ska klä mig mer annorlunda än någon annan. Tycker jag att en tröja är fin ska jag ha den minst lika mycket som alla andra oberoende av ärr eller sned rygg. 

Så vad säger ni, hur tänker ni som är opererade om era ärr?

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Wintsu
2014-03-05 13:22
#1

Jag har inga problem över att visa mina ärr (har tre stycken), däremot skäms jag över min "rotationspuckel" som varken har försvunnit eller blivit mindre efter operationen så detta är något jag stör mig på och försöker dölja. 

Men gillar mina ärr och har alltid tyckt det är "coolt" att ha sådana när jag var mindre :)

Gasoline
2014-03-05 19:23
#2

Skäms inte över ärret men däremot över puckeln som ovan skrev. Däremot skämdes jag när jag vart tillsammans med min sambo, ärret var bara några månader gammalt då. Jag var rädd att han skulle tycka att det var äckligt eller bli äcklad utav att se mig naken och allt vad det innebär. Folk brukar kolla/glo på mitt ärr om jag går i bikini, dom tror väl att jag varit med om en trafikolycka eller något liknande :-P det är faktiskt, på något sätt, lite kul att se folks reaktioner ibland. Hade jag skämts över ärret så hade det ju varit jobbigare.

Juliasundstrom
2014-03-05 21:50
#3

Vad tråkigt att ni båda besväras av pucklen! Är det något ni funderat på att åtgärda? :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Wintsu
2014-03-05 22:30
#4

Har faktiskt tänkt på det men vet inte riktigt hur man går tillväga. Det kommer antagligen anses vara plastikkirurgi men vet inte riktigt vilka kliniker är det i så fall som kan åtgärda det eller om landstinget också har hand om sådana operationer :)

Juliasundstrom
2014-03-05 22:43
#5

Jag vet att på Sahlgrenska opererar dom iallafall pucklarna för de som lider av det :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
2014-03-05 23:22
#6

Jag har inte heller svårt att visa mitt ärr, är snarare stolt över det. :)

Är, som några av er andra, mest besvärad av kvarvarande puckel. Gick igenom en främre op + revbensplastik men har fortfarande en ganska stor puckel kvar - men eftersom jag redan vet hur otroligt smärtsamt det är med revbensplastik är det ingenting jag kommer vilja gå igenom igen. Då har jag det hellre som det är nu.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Gasoline
2014-03-06 05:44
#7

Men kan man verkligen operera puckeln? Bröstkorgen har inte så konstig form, däremot så sticker ena skulderbladen snett bak och axeln känns förskjuten framåt, och jag tror att det är de som ger mig den där puckeln. Den är ju egentligen inte stor, men den stor mig och jag ser ut som en säck potatis. Dessutom gör det ont att ha det så ibland, tex när man sitter mot ryggstödet på en hård stol.

Spieluhr
2014-03-06 10:16
#8

Jag har inga problem för att visa ärr! Ärr är bara ärr, och det känns ingenting märkvärdigt. Däremot tror jag att jag har samma problem som många andra har nämnt. Att det är just ojämnheten i skulderbladen som får mig att inte visa ryggen. 

Någon som vet hur det går till när man åtgärdar det? Saken är den att, när jag böjer mig framåt, så har jag ingen märkvärdig ''puckel'' men om man jämför mig från sidan, så är min ena sida mycket bredare än den andra. Jag skulle kunna tänka mig att åtgärda detta, men har inte hört om någon som har gjort det, så vet inte vad jag ska förvänta mig.

Anna
2014-03-06 10:30
#9

På mig så separerade de alla mina revben på höger sida från kotpelaren och "slipade" ner dem ca 1cm innan de fäste tillbaka dem. Efter min op minns jag att min läkare sa till mig att han provat att slipa ner mer på några få patienter (upp till ca 2cm), men att de bara hade legat och skrikit av smärta i flera dagar så det ville han inte göra om. Bara det "lilla" jag gjorde var väldigt smärtsamt, och jag har idag 2 år post-op fortfarande en aning ömhet kvar i revbenen på "puckelsidan".

Tror att det finns flera olika sätt att operera puckeln, det jag gick igenom är nog bara ett av dem. Min revbensplastik gjordes ju i samband med min steloperation - gör man enbart en plastik kan jag tänka mig att det görs på annat sätt. Beror nog även på vilket sjukhus man opereras på. För er som vill veta mer kan det vara värt att kolla upp. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Wintsu
2014-03-06 10:37
#10

Till mig sa de aldrig något om revbensplastik när jag var på Sahlgrenska men antar att det är något man själv borde ha tagit upp. 

Intressant om de åtgärdar sådant, antar att det är inte gratis och lär kosta som en vanlig skönhetsoperation eller vad anser ni? Frågan är i så fall hur mycket det skulle kosta.

Anna
2014-03-06 10:40
#11

Jag tror inte det tillhör vanligheterna vid bakre operationer, utan då får man nog isåfall fråga och be om det.

Jag gjorde en främre operation så det "ingick". Jag skulle inte tro att det kostar pengar, i mina ögon är det ingen skönhetsoperation utan nödvändig plastik för att slippa ha ont och slippa må dåligt, men det kan nog någon annan svara bättre på. Skulle vara intressant att höra om någon gått igenom en revbensplastik efter en vanlig bakre op!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Spieluhr
2014-03-06 12:05
#12

Ska på återbesök i slutet av denna månad, så kan höra med min läkare då om/vad det finns för alternativ och om det skulle vara värt det. Om det inte skulle bli någon väsentlig skillnad, skulle det kännas onödigt att genomlida så mycket smärta. Tack för ditt svar, Attlid!

Juliasundstrom
2014-03-06 21:25
#13

Jag frågade om det redan innan jag skulle operera mig och då sa min läkare att puckeln brukar gå tillbaka en hel del men att man kan göra revbensplastik om man skulle må dåligt över puckeln. Då gör de precis som Anna säger, att de sågar av revbenen och "kortar" ner dom innan dom sätter ihop dom igen. Min läkare sa också att det brukar vara väldigt smärtsamt, men jag skulle inte tro att det är något man får bekosta själv! 

Jag har också en puckel kvar men jag försöker tänka att den inte är lika synlig som innan och jag vill inte gå igenom revbensplastik och genomgå den smärtan pga det :) Dock har jag ont av den ibland, tex som att min bh skaver på ett utstickande revben bak på ryggen på puckeln och att det kan vara obekvämt att luta sig mot en stol.

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Lillhoffa
2014-03-08 09:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag skäms inte över mitt ärr men tycker ändå det är ganska fult och jag märker att folk tittar. Jag har även ett 10 cm långt ärr på halsen som ingen vågar fråga om men jag vet att många ser det. Min krök var nästa 60 grader när jag opererade och man fick ner den till 13 grader och puckeln försvann nästan helt, det är häftigt att dom kunde göra det på mig som är vuxen, 37 år. Innan hade man sagt att det ev inte gick att få bort så mycket så jag blev glatt överraskad

[Thiah]
2014-03-08 16:55
#15

Skäms inte ett dugg över mina ärr, de är jättefina. Jag fick göra en reducering av puckeln 10 år efter min första operation. De tog mer än 1cm på 6 revben och jisses den smärtan. Det räknades som plastikkirurgi och var kostnadsfritt. Min puckel skulle egentligen fixats redan vid första operationen men jag var i så dåligt skick att det gick inte. Idag är det ett revben som inte ligger jämt med de andra samt själva skulderbladet som sticker ut. Båda är fula och obehagliga men hela min kropp är ju sne och roterad så det kvittar. ;)

Spieluhr
2014-03-08 19:52
#16

#15 Minns du om det blev en stor skillnad när det gäller puckeln? Jag hade ju 68 grader när jag opereades, och har knappt 20 nu. Men puckeln är det som stör mig mest, även om jag för övrigt inte ser särskilt sned ut. Det känns som sagt onödigt om jag ska gå igenom mycket smärta och det inte kommer att bli någon radikal skillnad just för att jag fortfarande är lite sne om man kollar på röntgenbilderna.

[Thiah]
2014-03-08 20:07
#17

Jo det är en stor skillnad. Hade jag vart lite fetare (är superspinkig) så hade inte skulderbladet o revbenet synts mycket alls. Borde finnas någon bild här inne på min rygg idag. Hade runt 70grader innan operation och har 23 idag.

[Thiah]
2014-03-08 20:11
#18

Skriver ett till då jag inte kan hantera från telefonen. Glömde skriva att det i slutändan helt klart var värt det. Det var 8 veckor smärta och 6 månader ömhet samt att revbenen ännu är känsligare på den sidan men inget som stör i vardagen. Sen att de fixade till mitt ärr som går över revbenen- under bröstet gjorde inte saken sämre. ( har ett ärr längs med ryggraden och ett längs med revbenen-under bröstet)

Spieluhr
2014-03-08 22:18
#19

#18  Det låter som någonting jag bör ta upp med min läkare nästa gång vi ses. Men hur fungerar det? Går dom in genom sidan då, så man får ytterligare ett ärr? Jag har ett nu längs ryggraden endast.

Gasoline
2014-03-08 23:18
#20

#18 kan dom fixa till ärren?! :-o Det verkar som jag fått väldigt lite information kring min skolios, operation och allt annat :-(

Annons:
[Thiah]
2014-03-09 04:50
#21

Vet inte hur de gör på er med bara ett ärr faktiskt. Ja alltså efter första operationen var mitt är ganska brett och buckligt. Efter andra operationen var det smalare och snyggare. Jag är "handsydd" i alla mina ärr.

Lexlex
2014-03-22 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Själv e jag stålt över mitt ärr :P När läkaren sa att han gjort inre stygn på mig efter operationen blev jag nästan lite trist för jag VILL lexom att det ska synas XD

Längtar så till sommaren då jag kan visa upp det lite även om jag blir tvungen att tejpa det nu.

Innan avskydde jag att visa upp min rygg även om jag inte direkt hade komplex eller liknande så gillade jag inte alls min rygg eller midja och jag har förstått det bättre nu efter operationen då jag bara äälskar min rygg.

Jeanettejon
2014-03-24 10:35
#23

Jag hatar mina ärr och har försökt med både plastikoperationer och andra saker för att förbättra dem. Det känns som jag bara är ett enda stort ärr ibland. haha Jag har så många. Ett långt längst hela ryggraden, ett långt från ryggraden till framsidan av magen och ett långt på rumpan. Jag tycker att mitt ärr på ryggraden även förvärrar utseendet på min redan sneda kropp eftersom det också är snett och därför klär jag mig så att de inte ska synas.

När jag ser era känner jag dock precis som ni själva verkar tycka, att det är coolt och inte alls fult på något sätt. Konstigt att man alltid tycker tvärtom när det sitter på en själv :)

Denna kommentar har tagits bort.
citytjejen
2014-03-24 19:32
#25

Jag tycker att det är coolt när ärret syns! Nu är mitt ärr väldigt bleknat (opererades för 23 år sen) men visst syns det om jag har en blus eller liknande med bar rygg. I like it 🙂

/Christina

Gasoline
2014-03-24 19:36
#26

#24 Hihi, det var faktiskt lite roligt. 

Har ett ärr som ser ut som ditt och kan hålla med om att jag hade varit gladare om det var rakt efter ryggraden. Jag tycker att det är estetiskt snyggare och det blir inte lika iögonfallande. 

Och sedan det där att folk funderar på vad man gjort, jag får sällan frågan men jag ser att folk funderar och tänker. För att inte tala om barnens miner om man går i bikini 😂

Men inget jag skäms för iallafall, som tur är 🙂 Även om jag helst hade varit utan ärr…

Upp till toppen
Annons: