Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2026 ggr
[ElinTjej]
2014-02-25 14:41

Operation

Jag fick veta igår att jag ska opereras vecka 12!! Det är så himla spännande!! Jag undrar om det är nån som har bra tips att skriva in här, för alla som snart ska opereras. Jag ska opereras på akademiska sjukhuset i Uppsala.

Annons:
Lexlex
2014-02-27 15:30
#1

Oj det är ju snart :) 

Ett litet tips jag har är att träna upp benen lite, speciellt knäböj och liknande, det hjälper mycket tycker jag :) eftersom man inte direkt kan bocka sig sen så att man har lättare att böja sig med benen om dem e starka ;)

inför själva operationen är det bra att fläta håret i två flätor eller sätta utt det i en hög knut så håret inte blir så trassligt.

om du är en smal tjej så kan det även vara bra om du käkar aningen mer tills operationen så du lägger på dig lite extra då man lätt tappar vikt.

Sen kan det vara bra att organisera om sitt rum lite med kläder och saker man använder ofta så dem är i midjehöjd och köpa in lite saker som torkade plommon, äppelmos, vindruvsjuice o liknande som får en att gå på toa eftersom alla mediciner brukar göra en hård i magen.

Själv köpte jag även en toasitshöjare :P

Sen är det bra om man har en kudde och en påse att spy i för hemresan. och pyjamaser/nattlinnen med knappar framtill så man lätt får på och av sig dem.

Hoppas det var till ngn hjälp ;P

[ElinTjej]
2014-02-27 20:45
#2

U ja! Det var till stor hjälp! Jag fick en hel del tips av dig ;) Tack ska du ha!

Agnez94
2014-02-28 19:23
#3

Mjuka, stora kläder som inte skaver på hemresan. Ät också! Jag kunde inte äta under hela min sjukhustid. Slutade med att jag fick dricka näringsdryck med chokladsmak (i och för sig gott) för att jag inte åt ordentligt.
Jag skulle också vilja ge dig det rådet, utan att vilja skrämmas, att förbereda dig mental eftersom det inte är en lätt operation. Inget man inte klarar av dock! 🙂
Ett tips till efter operationen - gör all sjukgymnastik som du blir tillsagd att göra, det hjälpte mig i alla fall jättemycket. Var inte alltid det roligaste men var glad att jag gjorde det efteråt 😃

Lycka till! 😉

FrökenEnvis
2014-03-03 21:13
#4

Åh va spännande! Jag står också i kö för operation på Akademiska i Uppsala. Jag har precis tagit alla bilder och varit på återbesök hos ortopeden. Ungefär hur lång tid tog det innan du fick tid för operation efter det? 

Lycka till!

Spieluhr
2014-03-03 21:58
#5

#4 Beror på hur ''akut'' fall du har! När jag opererades i Uppsala fick jag hoppa före i kön och jag behövde vänta knappt 2 månader. Men den normala väntetiden sägs vara mellan 6-12 månader.

[ElinTjej]
2014-03-26 17:52
#6

Nu har jag kommit hem från Uppsala. Jag kom in den 18 Mars och hemma nu den 26. Operationen gick bra. Jag var 1,62 från början och nu är jag 1,67. Jag växte alltså 5 cm. När jag går är det ganska vingligt men jag kan gå i alla fall. Hejs alla skoliosare!!

Annons:
Agnez94
2014-03-26 19:20
#7

Grattis att du har fått komma hem. Hoppas du mår bra (så bra man kan må efter en skoliosoperation då 😃). Berätta gärna lite hur det går (eller starta en ny tråd så kan du berätta för alla andra som ska opereras hur tiden efter op ser ut, skulle nog vara uppskattat👍 )

Bellena
2014-03-30 08:42
#8

#6 Lycka till med allt!

En sak jag (och alla sjukgymnaster antagligen) vill tipsa om att framöver se till att träna de djupa magmusklerna. Har du magstöd när du ska t ex vända dig i sängen gör det inte lika ont.

Lycka till igen!

CamillaS
2014-04-13 08:51
#9

Vad skönt att din operation har gått bra! Nu är det bara återhämtningen kvar. :) Men den tiden går ganska fort när det väl vänder. Vilka kotor blev opererade? :)

[ElinTjej]
2014-05-25 12:07
#10

Hej! Jag har inte varigt så aktiv på iFokus senaste tiden.. #9 Jag vet inte riktigt vilka kotor jag opererat faktiskt, men jag tror det var från ungefär 5 cm under nacken till början av ländryggen. Inte helt säker men ungefär skulle jag tro. 

Det har gått riktigt bra nu efter operationen! det ända problemet nu är att jag ibland kan känna att mitt vänstra långfinger somnar ibland och att jag typ får "tränings värk" i vänstra armen när jag är uppe och går. Annars går allt super bra. 

Haha jag är ungefär ett huvud längre en alla mina klass kamrater 😃Men dom växer väl om mig om ett tag 😉 Hoppas det går bra för er alla andra! Stora kramar från ElinTjej!!

Upp till toppen
Annons: