Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 3187 ggr
Gasoline
2014-02-11 20:30

Eran kroppstyp och kläder

Känner ni er begränsade i valet utav kläder pga eran skolios och den "kroppstyp" den ger?

Undviker ni vissa typer av kläder då det blir/ni upplever att det ser konstigt ut?

Annons:
Juliasundstrom
2014-02-14 23:29
#1

Jag känner mig osäker på väldigt tighta kläder nu för tiden, men innan störde jag mig inte alls på det! Nu hatar jag hur min rygg ser ut från sidan, att jag hänger på mitt opererade område och svankar och ser konstig ut haha :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Gasoline
2014-02-15 09:06
#2

Jag upplever att figurskydda kläder sitter konstigt, tex skjortor. Det blir som en påse på ryggen på ena sidan och så står skjortans kant ut på ena sidan fram vid bröstet. Inte så kul, för någon som mig då skjortor är en del av min stil :-(

[Thiah]
2014-02-17 06:53
#3

Jag kan inte ha hårda bhar på grund av ärren blir att ha mjuka , oftast från barnavdelningen. Alla kläder sitter lite konstigt på mig då jag är så roterad och smal  me jag har vant mig. Har på mig det som känns bekvämt 😃

Gasoline
2014-02-17 17:20
#4

#3 känner till viss del igen det där. Har jag bhar med hårda kanter runt omfånget och bhn sitter hårt runt om får jag både ont i ärret och ryggen.

Juliasundstrom
2014-02-17 21:06
#5

Jag tycker bhn skaver på puckeln ;)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2014-02-18 05:58
#6

Min puckel är ganska reducerad efter andra operationen så där har bhn slutat skava. Ärren är värst för mig.

Annons:
Spieluhr
2014-02-18 09:29
#7

Jag är opererad men gillar inte hur min kropp ser ut från ena sidan, därför försöker jag undvika väldigt tighta kläder. Jag har cirka 20 grader kvar, så mina höfter är inte heller helt symmetriska men ryggen ser mycket bättre ut nu än vad jag gjorde förut med tanke på att jag hade 68 grader innan jag opererades.

Personligen har jag inga problem med BH:ar alls, vilket känns skönt. Har inte heller märkt något problem med t.ex. skjortor eller andra specifika plagg. Tycker det mesta sitter helt okej, förutom som sagt om det är jättetight med tanke på att man kan se asymmetrin i min kropp då.

Lexlex
2014-02-19 10:10
#8

Innan jag opererades så "kunde" jag inte bära bar rygg för det såg konstigt ut samt vissa linnen hamnade med ett axelband innanför skuldran o den andra utanför tex. Tajta kläder (inte byxor) eller tröjor med resår längst ner, åkte ständigt upp till midjan på den sidan där midjan var djupare. Sen fanns det vissa plagg som i allmänhet inte satt bra för puckeln syntes eller det var mönster som blev snett på mig.

Nu efter operationen vill jag inget annat än att gå med bar rygg:P längtar lite till sommaren bara för den sakens skull hehe

Tokyo
2014-02-22 17:09
#9

Har på mig det jag känner för, det finns ingenting jag inte KAN ha om jag vill, men fyyyy f*n vad jag hatar att ena skulderbladet sticker ut.

Jag är ganska säker på att det bara är jag som tänker på det eftersom jag har så stora komplex över det, för jag har aldrig hört någon säga att ena skulderbladet ser konstigt ut, haha. Vet man inte om det tänker man ju inte på det antar jag. Om någon t.ex hade en extra tå som jag inte vet om så går jag ju inte och stirrar på personens fot för att titta efter en extra tå. 😃

Har faktiskt aldrig fått en kommentar (från mina kompisar eller andra personer i skolan) om min rygg och hur den ser ut. Hoppas det förblir så också. 😇 Som sagt, dom som inte vet det tror jag inte tänker på det. Men JAG stör mig något så enormt på det där j*vla skulderbladet som är typ 1 meter längre ut än det andra.

[Thiah]
2014-02-26 13:58
#10

Jag går aldrig med ryggen bar just för att jag har ärr och musklerna är sneda och skulderbladet sticker ut (opererat "vingen" så att den ska vara mindre) samt att revbenen har en så konstig form numera, de är inte runda i formen längre.

Gasoline
2014-02-26 18:09
#11

#10 när du skriver vingen, menar du då skulderbladet? Nu vart jag lite nyfiken.

[Thiah]
2014-02-27 01:01
#12

Ja alltså den stora vingliknande saken man får. Den har jag opererat -06 och minskat. Nu är revbenen omformade och själva skulderbladet sticker ut tydligt men inte hela sidan.

Agnez94
2014-02-28 19:14
#13

Jag kan ha det mesta, men jag har aldrig varit speciellt roterad. Dock försvann inte min rotation efter operationen och då är jag 8 (!) grader nu. Är fortfarande lika sned som innan men det ska tydligen bero på att jag är ojämnt musklad (efter skoliosen). Har man haft det skolios hela uppväxten så släpper det inte. Har dock börjat träna nu så jag hoppas kunna ändra lite på det. Jag har heller inte problem med mina ärr eller skavande bh-ar. Dock att axelbandet på ena axeln glider ner konstant. Jag brukar gå klädd i klänning/kjol som är ganska lös med tjocktröja ovan på. Då ser man inte snedheten så mycket på mig 😃

Annons:
CamillaS
2014-03-02 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Känner mig inte allt för begränsad men t.ex med huvtröjor när jag har dragkedjan helt öppen så ser jag att den ena sidan på tröjan är lägre än den andra.
Samma sak när jag använder min cardigan som stängs med knappar. När jag ska knäppa den så måste jag vara lite noga med knapparna, det har hänt många gånger att jag knäppt den bara i farten och när alla knapparna är knäppta så märker jag att jag knäppt fel pga att den hängt snett.😃
Men det är såklart inte alltid man tänker på att man måste se till så att knapphålen stämmer med varandras höjd. En person med rak rygg skulle iaf inte ha det problemet.😉 Det är vel det jag märkt med sådana kläder.
Klänningar som har fasta axelband som inte går att justeras, där brukar jag få problem pga snedheten. Har kvar 21 grader efter op. Då hänger oftast ena sidan på klänningen vilket är irriterande, men jag har vel lärt mig att leva med det någorlunda och köper endå sånna klänningar om jag tycker dom är fina förstås.🙂

Jag har ett typiskt exempel fångat på bild. 😇

Gasoline
2014-03-02 14:08
#15

#14 Känner igen det där, typiskt.. 

Satt och letade efter en bra bild där det syns att skjortan blir att sitta jätteskumt på mig, men hittade tyvärr ingen.

Jeanettejon
2014-03-17 15:24
#16

Hej!

Jag är ny här inne och har gått igenom massa inlägg från er. Jag opererades för scolios för 14 år sedan och har alltid känt mig begränsad pågrund av både mina ärr, puckeln och själva steloperationen. Inte bara när det kommer till klädval utan av allt jag gör i livet. Jag HATAR det. Önskar att jag bara kunde gå vidare och acceptera att det är såhär jag är. Jag har kommit en bra bit på vägen men jag har fortfarande långt att gå.

Hur som helst är det skönt att ha hittat det här forumet och kunna pratar med människor som förstår vad man går igenom. Man har ju sina vänner att prata med om "vanliga" problem som händer i sin vardag men jag har aldrig kunnat prata om skoliosen, att en BH ska ställa till så mycket problem eller att en klänning sitter fult för att man är sned.

Kommer bli kul att få läsa vidare :)

Gasoline
2014-03-17 16:29
#17

#16 vad kul att du hittat hit och finner lite stöd i denna sida :-) Sänder dig några styrkekramar!

Upp till toppen
Annons: