Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 1832 ggr
Lillhoffa
2014-02-05 22:45

Staget av - bilder mm. Någon m erfarenhet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg det alltså ut nu 14 mån efter operationen - staget av och bara att gå igenom en ny operation. Byta ut båda stagen och förstås alla skruvar. Så jobbigt, särskilt dom jag nu tänkt att det var över. Någon som vet nåt om läkare Thomas Carlsson i Uppsala, han som ska operera. Någon som vet om det är en lång operation att byta stag/skruvar och hur jobbigt det blir efteråt jmf med den första operationen m korrigering och sånt. Vill gärna komma i kontakt med nån som gått igenom detta!

Annons:
Wintsu
2014-02-06 07:44
#1

Borde inte vara så lång operation och återställningstiden borde vara kortare eftersom man inte rätar ut något som kroppen behöver vänja sig vid. Har tyvärr ingen erfarenhet av det så spekulerar mest.

En fråga, har du fått reda på hur det gick till att staget gick av? Och märkte du det själv?

Lillhoffa
2014-02-06 14:49
#2

Staget har gått av pga av att det inte lyckats steloperera som planerat och då skapas rörelse i det området (som en falsk led) och då nöts staget successivt sönder och går till sist av pga belastningen. Beror alltså inte på ngt jag gjort fel. Kände inte när det gått av. Men har haft ont hela tiden vilket kan ha berott på att det inte är helt läkt. Jag tjatade mig till en röntgen pga av smärtan - gjordes akut i Eskilstuna. Uppsala har struntat i att följa upp, var där efter 3 månader sen inget mer förens nu 14 mån efter. Operationen blir förstås inte lika omfattande som förra men tillräckligt för att ändå ha ångest. När man är äldre läker allt långsammare också så det är otur att behöva göra om!

Neoos
2014-02-06 16:40
#3

Jag har blivit stelopererad utav Thomas Carlsson, han är en trevlig och mycket duktig, enligt min uppfattning.

Har dock inte genomgått ytterligare en operation så kan inte ge dig egna erfarenheter ang detta. Förstår att det är mycket jobbigt och det är inte rättvist att när man klarat sig igenom en steloperation så ska man behöva göra ytterligare en…

Men skulle tro att denna operation och rehabilitering kommer bli enklare eftersom kroppen redan är van med stelheten m.m.

Önskar dig all lycka till med operationen! Kram på dig.

mickan.a
2014-02-06 18:46
#4

Vad tråkigt att du måste göra om operationen! Tror också att det kommer att gå lättare denna gång men förstår att det känns jobbigt! Förhoppningsvis får du mindre ont sedan!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Lexlex
2014-02-07 12:56
#5

Vad synd att du måste gå igenom en till operation men du ska se att det går bra, som dem andra skriver så tror jag inte det kommer vara exakt lika jobbigt som första op eftersom du redan blivit uträtad eller hur man ska säga och de jobbigaste smärtorna är ju just att revben och organ flyttas runt vid uträtningen.

Ville bara berätta en sak som min läkare sagt till mig, ser nämnligen på bilden att du har ett mellanrum utan skruvar och det är just där som staget gått av.. Min läkare säger alltid att han sätter i fler skruvar, alltså i nästan alla kotorna, för det håller mer i längden, går inte alls lika lätt av och man kan praktiskt taget åka motorcross efteråt (hans ord :P). Så ett tips e ju att du ber om, eller diskuterar med läkaren som ska operera dig om han ska lägga till skruvar där… Hursomhellst ska du se att allt kommer gå bra. Önskar dig lycka till!

Massor av kramar

Alex

Juliasundstrom
2014-02-07 19:06
#6

Jag har ju inte bytt ut mina skruvar men jag har tagit bort och då har de ju vart inne i ryggen och skruvat och grejat och operationen har inte varit lika jobbig som första då det är som de flesta säger här, det är inget som rätas ut. Detta påverkar alltså inte muskler och skelett på samma vis som vid första op då kroppen behövde anpassa sig efter ett nytt läge med korta muskler som sträckts osv. Det blir inte lätt, men inte alls lika svårt som första gången! Tråkigt att du behöver genomgå en till operation.

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Lillhoffa
2014-02-07 19:52
#7

Tack för er omtanke och tips. Det blir nog lite lärare än 1a operationen men känns ändå jobbigt m sövning och allt. Jo dom ska sätta i fler skruvar i området där det idag är mellanrum.

Upp till toppen
Annons: