Annons:
Etikettandra-behandlingsmetoder
Läst 2862 ggr
Gasoline
2014-02-02 14:29

Pilates - Träna ryggmusklerna

Jag har hört att pilates är bra för ryggmusklerna och ska vara bra för oss som har skolios

Är detta något ni har provat?

Jag har funderat på att börja med detta, fick en pilatesboll av min sambo i födelsedagspresent så jag misstänker att det är dags att sluta fundera och sätta igång och träna 😉

Jag vet dock inte riktigt hur jag ska gå tillväga, det borde väl finnas bra instruktionsvideor på Youtube?

Annons:
lenina6
2014-02-03 08:59
#1

Hej, jag är också väldigt intresserad av hur man tränar då man har en stelopererad rygg, jag är en "gammal" skoliosare :). Jag är nu 50 år och har först på senare år fått ont i ryggen, jag är stelopererad men på vissa partier i ryggen, bl.a ländkotorna samt längre ner i ryggen, och det är i dom icke stelopererade partier jag har ont, pga att ryggen tar extra stryk där. Jag ska börja gå hos en sjukgymnast nu och träna upp mage samt rygg. Pilates boll kanske är bra , jag har inte hört något om just det, men som du själv skriver, titta på youtube. Jag känner dock att eftersom jag inte är så rörlig i ryggen, känns det som att det skulle vara svårt med pilates, men det kan ju vara olika. Hör av dig så man får höra hur det går! Lycka Till :)

Gasoline
2014-02-03 17:39
#2

Hittade faktiskt lite övningar för ryggen när jag googlade, men det ser mest ut som cirkuskonster 🤔

http://pilatesboll.bloggzon.se/rygg/

Lexlex
2014-02-07 13:06
#3

Japp:) jag är värsta pilatesfreaken XD Kör det nu sen fyra år tillbaka och det har hjälpt mig otroligt mycket både innan jag var opererad, nu efter operationen men även att återhämta mig bättre.

Man blir som du skriver starkare i ryggen, blir av med många smärtor och man blir rörligare för att inte tala om att det kan hjälpa till att se rakare ut.

en bra sajt är blogilates.com om man nu vill köra det hemma själv men jag rekommenderar att man kanske går på några lektioner om man inte är van vid träning så man först lär sig den rätta "hållningen" i olika positioner och övningar så man inte påfrestar ryggen istället för att stärka den.

Gasoline
2014-02-07 15:07
#4

#3 Tack för ditt svar. 

Det var faktiskt pga ditt inlägg i en annan tråd som jag vart att fundera på detta med pilates för att träna upp min rygg med detta 🙂

sandrasoederlund
2014-02-09 08:59
#5

Jag har en sjukt duktig sjukgymnast som jag får övningar av osv. Och de allra flesta övningarna jag har involverar en pilatesboll…så antagligen är det något som är jättebra att använda sig av! :)

Lexlex
2014-02-12 20:22
#6

#4 Hihi så lite så ^^

#5 jafitnessbollar e bra :) används mycket i pilates som du säger och även jag fick använda en sån till många övningar när jag gick hos sjukgymnasten en gång i tiden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: