Annons:
Etikettandra-behandlingsmetoder
Läst 11529 ggr
Bellena
1/11/14, 1:28 PM

Övningar för att "korrigera skolios"

Jag har sett flera videos på Youtube som visar övningar som är direkt riktade mot att korrigera skolios. Är det någon som provat? Är den är London kliniken speciell på något sätt?

Här är en instruktionsvideo jag hittade som jag kanske hade provat att följa om jag nu inte hade opererat mig…

http://www.youtube.com/watch?v=9TWtrCmzaOw

Annons:
sandrasoederlund
1/14/14, 7:29 PM
#1

Jag kommer att åka till London kliniken i Juli i sommar och jag är stelopererad…kommer skriva en blogg om detta när allt kommer kring om du är intresserad :)

Bellena
2/4/14, 1:08 AM
#2

Jättebra! Lycka till!

linslynx
4/3/14, 11:57 AM
#3

Lycka till sandrasoederlund! Min dotter var ju där i somras med ett fantastiskt resultat!! Skrev om det här på sajten efteråt. Hennes lumbala krök har gått från 39 grader till 21,3.

Har du möjlighet, Bellena, så tycker jag att du ska satsa på det.

AnnicaRF
5/26/14, 11:12 AM
#4

Hej,

Jag har också varit i London på Scoliosissos som det heter. Min uppfattning är att det är totalt humbug. De tar inga riktiga röntgenbilder utan har någon form av värmekamera som de anser visar att kröken har minskat, plus att de fotar med vanlig kamera. Det hela går ut på att med ett stort antal övningar försöka tvinga ryggen att räta ut sig - övningarna ska sedan göras dagligen livet ut "för att resultatet ska hålla", som de säger. Det är möjligt att viss lindring kan ges till  unga flickor som dels har mycket mjukare skelett, dels sannolikt mindre krökar, och dels - och vad jag tror är viktigast - oftast inte har några större smärtor av sin skolios. Man har ofta inte det i unga år. Smärtan kommer senare. 

När jag var där hade jag två oerhört smärtsamma diskbråck i ländryggen (min stora krök sitter i bröstryggen). Jag åkte dit innan på en "konsulation" då de skulle bedöma om man var en lämplig kandidat för kursen - som ju dessutom är svindyr - och då svarade de glatt att "ja, alla blir hjälpta, det spelar ingen roll hur ont man har innan". Dum som jag var gick jag på detta och anmälde mig till en tvåveckors intensivkurs. Jag märkte redan dag ett att jag bara kunde utföra ca 10% av deras skoliosövningar pga min diskbråckssmärta. Då fick jag höra att det räckte så bra ändå för de flesta övningarna var bara olika varianter av samma sak. Försökte då få pengarna tillbaka eftersom jag inte kunde delta ordentligt men det var helt omöjligt. Ägaren, en ung flicka, gör sig helt oanträffbar om man vill diskutera ngt annat än bara ge beröm.

Självklart är mitt omdöme färgat av hur illa det gick för mig men det var minst 10 st till där (som var över 20 år) som hade samma upplevelse som jag. De blev inte ett dugg hjälpta utan fick istället kraftigt ökad smärta. Det finns ingen läkare inblandad, de är inte godkända av något tillståndsorgan i UK, de har som sagt ingen röntgen så de kan aldrig visa i grader någon ÄKTA förändring hos en enda patient. De kan i bästa fall hjälpa till att få en att "räta på ryggen" länge nog för att de ska kunna ta sin värmekamerabild och sitt foto. Det handlar alltså bara om kroppshållning. De kan absolut inte bota eller minska skoliosen i grunden.

sandrasoederlund
7/5/14, 10:20 AM
#5

skoliossandra.blogg.se - har inte riktigt kommit igång än, men åker imorgon till London så kommer skriva om hur det är där. :)

linslynx
7/31/14, 10:34 AM
#6

Hej igen! Skrev innan om min dotters krök som gått från 39 till 21 grader. Resultatet är röntgen verifierat här i Sverige på länssjukhuset. I början fick hon tänka på att hålla sin hållning. Nu har den "satt sig" och hon behöver hon inte tänka på det. Även då hon rör sig, springer spelar innbandy. Hon gör sina ryggövningar varje dag. Riktigt, hon är ung med endast skoliosis, ingen skada/diskbråck. Det är väl då det funkar bäst! Ha det gott allihopa!

Annons:
Gasoline
8/1/14, 1:10 PM
#7

#6 kul med uppdatering, tack :-)

Upp till toppen
Annons: