Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 2959 ggr
Malin1969
2013-12-31 14:09

"Gamla skoliosopererade"

Hej!

Ny här ,intressant läsning av er alla.Jag op 1982 i Malmö av Stig Willner.Lite nyfiken på om det finns några "äldre" med äldre op här.Själv är jag 44 år,jag var 9 år då dom upptäckte skolios på skolhälsoundersökning o 13 år då jag blev opererad.Hur funkar er vardag,några problem?

Annons:
kvadran
2014-01-01 10:52
#1

Jag blev opererad av Stig Willner 1979 och fungerade bra tills ungefär 2004 då jag fick artros i höfterna. Därefter smög sig smärta på vilket konstaterades för 2011 att jag har flatbacksyndrome. Jag blev opererad för detta 16 sept 2012, fixation th10-s2 med osteotomi på L3, L4 o L5 och går fortfarande med korsett. Jag hade problem med mina ben efter operationen men nu börjar jag komma igång rätt bra. Det ska bli spännande att bi av med korsett och se hur mycket jag kan röra mig. Som det är nu kommer jag inte ner till fötterna, vet ej om det beror på korsetten är i vägen eller jag behöver tänja mig. Vill inte testa utan korsett förrän jag varit på återbesök.

Men fram tills detta fungerade mitt liv bra, fått barn, red hästar. det enda jag inte kunde göra var att åka slalom, kunde inte göra vänstersvängar då jag var för stel åt det hållet KAN oxå bero på att jag var rätt! :)

citytjejen
2014-05-30 16:38
#2

Jag är 39 år och blev stelopererad 1991 av Rune Hedlund på Huddinge sjukhus. Hade en krök på drygt 50 grader, dock har jag ingen aning om hur många kotor som stelopererades. Min operation gick jättebra och jag har aldrig haft några komplikationer eller problem efteråt (och hade inte ont eller så innan heller).

Enda gången som "stelheten" varit ett hinder är när jag varit på pilates om man skulle "rulla upp" ryggen kota för kota i en övning, det är ju inte möjligt för mig om man säger så 😉

/Christina

Upp till toppen
Annons: