Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 3351 ggr
Klevbom
12/20/13, 3:29 PM

osteotomi operation för skolios

Hallå alla, jag fick faktiskt i dag reda på att min osteotomi operation för min skolios är planerad nu i januari, trodde att jag skulle få göra den i juli,  så knappt en månad kvar innan operationen så undrar jag om någon som innan har stelopererat sig gjort en sådan (osteotomi operation)

vad har jag att vänta mig jämfört med en "vanlig" stel operation

Annons:
kvadran
12/21/13, 7:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

jag genomgick en osteotomi på l3-l5 med fixation över dessa kotor pga en vuxenscolios. Sen fixation ner i s2

För min del innebar det en lite större operation än osteomin så jag hade jobbigt ett antal veckor efter operationen med mina ben men sakta har jag återhämtat mig. Jag var lite revolt för jag beställde en rullator för att kunna komma igång över huvudtaget. Min sjukgymnast tyckte det var en bra idé men min läkare var nog lite sne på mig. MEN det har hjälpt att få tillbaka i styrkan, att VÅGA gå trots att jag hade jobbigt.

FÖr min del är det korsetten som är jobbig. vi är inte sams alls. dessutom får jag ha den en extra månad pga mina ben

jag har INTE ont i själva ryggen och jag slipper min värk, blev rakare o längre. Absolut värt osteotomi o fixationen. 

Inga lyft, inte bära mer än 2-3kg, sitta på framåtlutad kudde i soffa stol. Bakåtlutat i bilen, där har jag en kudde med för att justera i nacken. 
SE TILL ATT KORSETTEN SITTER BRA INNAN DU ÅKER HEM, mig kollade de inte utan en skötare fick justera och sen justerades den vid min snabba återbesök(Pga mina ben då) Så se till att de som kan, justerar ordentligt och se till att de som kan SER att du går ok. Jag vaggade som en anka i flera dagar men ingen sa något förrän en rumspatient nämnde det för mig. När jag sen sa till sjukgymnasten DÅ reagerade hon!! Det är VIKTIGT att verkligen göra sig hörd på sjukhuset även om du kanske både är trött, ledsen o arg. Det var den enda negativa jag upplevde att GNÄLL MEST OCH FÅ BÄST!! MEN som sagt, jag är oerhört glad över att ha gjort denna operation o ser fram emot att få börja ta av korsetten i januari efter återbesöket.

Upp till toppen
Annons: