Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 3400 ggr
Juliasundstrom
12/20/13, 10:07 AM

En tredje operation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kommer att opereras för tredje gången nu i vår för att plocka ut resterande stag och skruvar. För nästan exakt ett år sedan tog jag ut staget på ena sidan men nu har jag så ont på andra sidan att min läkare bestämt sig för att ta ut resten. Det känns väldigt tufft att behöva gå igenom allt igen, men jag hoppas att allt ska bli bra efter det.

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Wintsu
12/21/13, 11:46 AM
#1

Usch, vet inte vad jag ska säga här. Tråkigt att du har så ont och behöver gå igenom en tredje operation men kanske blir du av med denna smärta och det är ju positivt. Har liknande problem med skruvskav så vet själv inte vad jag ska göra. 

Vad sa läkaren om kröken? Du kommer inte bli mer sned om du tar bort den sista stagen?

Jag håller tummarna för att allt ska gå bra!

[Thiah]
12/21/13, 5:53 PM
#2

Va trist att du måste gå igenom en operation till. Men sen borde du ju vara smärtfri och det är nått att se fram emot :)

Juliasundstrom
12/21/13, 10:00 PM
#3

#1 Ja det är väldigt tråkigt.  Ryggen kommer bli ca 7-8 grader snedare men den kommer fortfarande att hålla sig uppe då kotorna fortfarande är stelopererade även utan stagen så det är skönt :) Tack snälla!

#2 Ja väldigt, men som du säger kommer det ju att bli bra efteråt så jag ser verkligen fram emot en ljusare framtid nu :) Utan stag finns det inget som kan skava och göra ont så det känns super!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Wintsu
12/23/13, 10:29 AM
#4

Ja, din rygg ser så gott som rak ut! Imponerande :) Så tror inte 7-8 grader kommer göra någon skillnad. Jag har 25 grader i den kröken jag opererade och tycker att det är en stoor skillnad mot de 60 som jag hade innan.

Får se om jag också kontaktar Sahlgrenska sen för att de ska kolla upp mina skruvar i ländryggen. Tror hela tiden att man kanske vänjer sig vid smärtan eller att den avtar med tiden när man byggt upp bra muskulatur men man blir frustrerad varje gång man tränar ryggen där man får mycket ont så for man råkar svanka.

sandrasoederlund
12/26/13, 9:54 AM
#5

Min läkare pratar också om en tredje operation! Men han vägrar att diskutera alternativet att ta ut stag och skruvar. Har läst att det hjälpt för många med stora smärtebesvär och önskar att det ska fungera för dig också!

Juliasundstrom
12/26/13, 8:33 PM
#6

#4 Ja men det tycker jag absolut att du ska göra om du har problem :) 

#5 Okej vad är det för operation han vill göra om han inte vill ta ut stag och skruvar? Och varför är han emot att ta ut dom? :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
mickan.a
12/27/13, 11:19 AM
#7

#5 Samma för mig, och samma läkare som Sandra. Kanske är det olika operationsmetoder? Som jag förstått det så håller det inte ihop om de tar bort skruvarna. Jag tror inte att de lagt benbitar så att kotorna lagt ihop eftersom det är så mycket skruvar men jag är inte säker. Hoppas ändå på att få diskutera detta på återbesök i vår, 2 år efter op. Just nu önskar jag att det gick eftersom att det skaver så hemskt!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Juliasundstrom
1/9/14, 7:04 AM
#8

#7 tråkigt att höra att du fortfarande lider av värk från skruvarna, har ju följt dig länge här :/ Men det verkar lite konstigt om de inte fuserat dina kotor för det är lite det som hela operationen går ut på vad min läkare sagt :) Skruvarna hjälper till att hålla upp ryggen i början för läkningens skull och benet lägger de i för att förstärka ryggen då den enligt min läkare skulle böja stagen efter ett tag för att kraften av kröken är så stor utan stödet från en fusion. Men det kanske är olika :) Vet du om de tagit ben från din höft eller kan du möjligtvis känna om du har alla dina kotutskott kvar i ryggraden? :) På mig tog de kotutskotten så vid det opererade området kan jag inte känna "kotorna" under huden som man annars gör vid resten av ryggraden!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Bellena
1/9/14, 9:50 AM
#9

#7 och #8

Jag har samma läkare som Mickan och ska på mitt första återbesök (3 månader efter operationen) nästa vecka. Just den här saken har jag tänkt fråga, för jag kommer inte ihåg vad som sades om detta; Hur görs fusionen? Jag har nog trott att fusionen görs genom benmassa, men inser att jag inte vet egentligen.

Jag tycker att jag känner mina kotor, särskilt en som sticker ut jättemycket.

mickan.a
1/10/14, 2:19 PM
#10

#8 #9

Det låter ju vettigt Julia. Jag vet helt enkelt inte…bara det att han tror att jag kommer att bli sned igen om skruvarna tas bort..men han menade kanske något snedare…

De har inte tagit ben från höften, förmodligen kotutskotten då!

Skönt att ha dig här, du är ju allas vår Skoliosexpert Julia :-) Hoppas verkligen att du blir bättre utan stag! Spännande också att höra vad läkaren säger på ditt återbesök Bellena…Då kanske du kan informera mig om hur vår läkare förklarar detta :-)

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Juliasundstrom
1/11/14, 12:23 AM
#11

#9 #10 

Bellena Ja det blir intressant att få höra vad er läkare säger när du är där! Du får informera oss här sen, jag är väldigt nyfiken! Kanske kan det vara annorlunda om man gjort operationen som vuxen? Jag har ingen aning men det känns samtidigt som grunden borde vara densamma :) Jag minns någonstans att jag läst om bentransplantat/benmassa, det kanske används i vissa fall också? Som sagt jag har ingen jätte koll på det men det ska bli spännande att få veta! 

Någon expert blir jag nog aldrig Mikaela men med ett brinnande intresse och en frågvis mun kommer man långt ;) Jag hoppas verkligen att du kan få ta bort dina skruvar, för smärtan från skruvar är inte kul! Lider med dig. Är det någon sida som är värre eller någon specifik skruv? Eller är det helt enkelt bara allt som gör ont? För jag tänkte att om det är någon sida som gör väldigt ont kan din läkare isåfall ta bort bara det staget så håller det andra staget fortfarande upp ryggen om det skulle vara så att läkaren befarar att det skulle bli snett igen, så som jag gjorde förra året :) Sen är det ju såklart väldigt typiskt när man tagit bort det en gång och sen måste göra om det på andra sidan.  Hade jag vetat det här hade jag nog velat ta bort allt på en gång så att jag slapp opereras igen och igen! Kram på er

Medarbetare på Skolios Ifokus.

mickan.a
1/12/14, 8:12 PM
#12

#11 Synd att det skulle behöva bli tre operationer för dig, men tredje gången gillt tänker jag då :-) Tyvärr skaver det för mig på båda sidorna, och hela ryggen gör ont. Eventuellt är det mina muskler som krampar runt stagen. Jag har ett ställe/en sida där det är värst och det är där min krök var störst. Detta med smärta är så komplicerat…Kram kram

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

lenina6
1/21/14, 12:29 AM
#13

Hej tjejer, jag har redan skrivit några inlägg här…så jag ska fatta mig kort :) jag är en "gammal# skoliosare, 50 år, Jag opereades 2 ggr totalt, man gick ju tillväga lite annorlunda än idag, jag fick ligga i sträck i 2 veckor innan…..men allt går .) Saken är att jag i dagsläget och sedan ngt år tillbaks fått väldigt ont i ryggen, läkarna jag varit hos har röntagat ryggen och säger att dom partier som inte är stelopererade får ta emot alla "stötar" och det är där jag har som värst ont, jag tog ut staget samt skruvar när jag var i 20 års åldern, min läkare som jag hade då Pär Bylund, som för övrigt var helt fantastiskt , tyckte det var till det bästa. Hur som helst, idag har jag precis börjat på sjukgymnastik, men jag får ta det försiktigt, jag kan inte göra vissa övningar, jag har köpt bra skor - Mbt, och ska gå ner lite i vikt, jag antar att det är vad jag kan göra för att bäst ta hand om mig…..Jag är tacksam att jag fann denna sajt, det känns bra att läsa det ni övriga skriver….även om det är tufft ibland. Kram till er alla från mig.

Annons:
Juliasundstrom
1/21/14, 3:50 PM
#14

#12 Usch och fy jag hoppas att du kan få hjälp och förhoppningsvis i framtiden bli av med dina stag! Kramkram

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Bellena
1/22/14, 8:32 PM
#15

#10 och #11

Var hos ortopeden idag och fick informationen: I mitt fall har de tagit både revben och taggutskott (jag gjorde ju både en främre och en bakre operation). Bröstkorgen bändes (inte konstigt att jag har ont i revbenen!) så att de skulle komma åt kotorna framifrån, diskarna togs bort och benbitar från revben sattes dit. Korrigeringen med skruvar och stag gjordes med den bakre operationen.

Jag frågade, med tanke på dig Mickan, hur de gör om endast en bakre operation görs och fick svaret att taggutskott och ben från höften ofta används. Eller så tas ben från benbank eller från konstgjord benmassa.

När jag kom hem fick jag fler frågor i skallen, t ex hur mycket revben tog de?

Och hur hålls benbitarna fast mellan kotorna (finns det lim?)?

Är det någon som kan svara så får den göra det. :)

mickan.a
1/24/14, 8:05 PM
#16

#15 tack för att du tänkte på mig :-)

Då är det säkert taggutskotten och benbank då i mitt fall! Nu ska jag snart få åka ner till Umeå igen på 2-årsbesök så då ska jag försöka få svar på mina frågetecken!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Bellena
1/25/14, 2:44 PM
#17

Med tanke på de frågor jag fortfarande har så har jag beställt journalkopia från min operation. Hoppas få svar :)

Juliasundstrom
1/26/14, 5:45 PM
#18

#15 Avsaknaden av revben bör du se på din röntgen, det vet jag att jag sett när jag sett röntgen på personer som opererats framifrån :) Benbitarna ligger kvar på något konstigt sätt, antagligen för att allt hålls ihop av muskler och bindväv mm :) Journalkopia är väldigt intressant att läsa och man får mycket svar som man aldrig fått från läkaren. Det som kan vara krångligt är de medicinska termer de använder men man förstår sig på det mesta ändå, annars är det bra att ta hjälp av någon medicinskt kunnig :) Jag har sedan jag började min sjuksköterskeutbildning lärt mig mycket som gör att jag idag kan tolka min journal mycket bättre än för ett år sedan när jag beställde den. 

Det skulle vara kul om du ville skriva lite om du fått ut något intressant i din journal sen, kram!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Bellena
1/27/14, 8:00 PM
#19

#18 Jag har försökt titta på den röntgenbild som jag fick efter operation, men ser inte revbenen så tydligt.

En är ju lite nyfiken av sig, och jag lär mig gärna de medicinska termer jag inte kan och kan ju ta hjälp eller söka på internet.  Sånt gillar jag ;)

Och visst kan jag dela med mig sen om det skulle vara något "spännande"!

Kram!

mickan.a
1/27/14, 8:04 PM
#20

Jag har läst min operationsberättelse men det står inget om fusion av ben. Efter att de "skruvat klart" verkar det mest vara rengöring och sy ihop :-) Men jag ska ta reda på detta..

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Annons:
mickan.a
2/11/14, 9:36 PM
#21

Nu har jag pratat med Umeå. Du har rätt Julia, fusion av ben är gjort men de vill inte ta bort skruvar och stag eftersom ryggen har stor risk att gå tillbaka. Däremot kan de byta ut några skruvar mot mindre som sitter mindre ytligt. Frågan är om det är värt det..Jag ska börja med röntgen så får vi se!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

CamillaS
2/14/14, 8:43 PM
#22

Åh, vad jobbigt Julia. 😕 Men håller verkligen tummarna att du slipper ha ont eller iaf lika ont efter denna operation.

Juliasundstrom
2/14/14, 11:28 PM
#23

#21 Ja det är ju ett svårt val det där, men jag skulle nog säga att det är värt ett försök, eller vad tror du? Det kommer att vara jobbigt i två veckor och sen är man nästan återställd igen, inte alls lika jobbigt som första operationen. Sen kanske du kan få må bra i resten av ditt liv? :) Men ja jag förstår att du är tveksam, du får fundera lite och kika på röntgen mm. Hoppas det löser sig! 

#22 Tack snälla! Jag hoppas verkligen det :/

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Upp till toppen
Annons: